School violence
the urgency to study it and the need for finding ways to overcome it
DOI:
https://doi.org/10.24220/2318-0870v30a2025e14521Keywords:
Public policies, Psychology in education, School violenceAbstract
This text aims at presenting a set of ten articles resulting from the collective effort of Psychology and Education researchers, driven by two challenges: a) analyzing the problem of the violence at school base on the concrete reality and resulting from a historically built social, cultural, political and economic reality; b) presenting violence as a complex phenomenon which must be understood from multiple theoreticalmethodological
perspectives, articulated in the field of educational public policies. The dossier emerges from acknowledging the gaps in the research on the topic, especially on the papers presented in the national and
regional ANPEd meetings in the past ten years. The articles comprising this dossier are organized in three parts.
The first part examines how violence materializes in the national scenario, based on quantitative and qualitative
indexes that shed light to this phenomenon in the Brazilian society and reflects on the impacts of public policies
to fight school violence. The second part brings regional analyses of the violence in the school context. It has the
participation of researchers from all five regions in Brazil and, from such methodological diversity, contemplate
trends in terms of themes and analyze regional political initiatives put in place to fight it. Finally, the third part
presents articles connecting the dialogue between Brazilian and Portuguese researchers and discusses violence as a generalized phenomenon in the contemporary society. The results of this dossier bring a panoramic and deep vision of the phenomenon, so it can be studied, understood, fought, and overcome.
Downloads
References
Andrade, D. B. S. F.; Spadoni, L. Psicologia escolar e educacional no Centro-Oeste brasileiro: uma análise dos trabalhos apresentados na ANPEd regional entre os anos de 2014 e 2022. Educação, v. 46, n. 1, e44685, 2023. Doi: https://doi.org/10.15448/1981-2582.
Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Moção nº 16. Moção pelo trabalho educativo no enfrentamento à violência na escola. Rio de Janeiro: ANPEd, 2023. Disponível em: https://anped.org.br/55-news/. Acesso em: 15 jan. 2025.
Bernardes, M. E. M.; Souza, M. P. R. O Grupo de Trabalho Psicologia da Educação nas reuniões da ANPEd Sudeste: um estudo a partir das pesquisas apresentadas de 2014 a 2022. Educação, v. 46, n. 1, e44761, 2023. Doi: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.44761.
Castro, R. F.; Zibetti, M. L. T.; Silva, I. R. As interfaces Psicologia-Educação na Região Norte do Brasil: uma revisão sistemática nos Anais da ANPEd Norte (2016 - 2022). Educação, v. 46, n. 1, e44718, 2023. Doi: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.44718.
Faria, G. G. G. et al. Produção do GT 20 Psicologia da Educação da ANPEd: expressão da ciência, da educação escolar e da sociedade contemporânea. Educação, v. 46, n. 1, e44760, 2023. Doi: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.44760.
Guzzo, R. S. L. et al. Psicologia e Educação no Brasil: uma visão da história e possibilidades nessa relação. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 26, p. 131-141, 2010.
Marques, E. S. A. et al. Psicologia da Educação: tendências das pesquisas na ANPEd Nordeste (2016/2022). Educação, v. 46, n. 1, e44772, 2023. Doi: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.44772.
Selau, B. et al. O eixo Psicologia da Educação na ANPEd Sul: entre idas e vindas. Educação, v. 46, n. 1, e44936, 2023. Doi: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.44936.