Shared teaching practice

an experience report in teaching Statistics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v28e2023a8469

Keywords:

Statistics for basic education, Mathematics degree, Shared classroom

Abstract

The present work is an experience report of Shared Teaching Practice carried out in an introductory course of Statistics offered to Mathematics undergraduate students. As Shared Teaching Practice in the Teaching Degree course we mean the entire organization and implementation of a subject in charge of two or more responsible teachers, at least one being a basic education teacher. In particular, we sought to identify how the presence of a basic education teacher could contribute to reflections on the teaching of Statistics for this same segment, and how the joint work of these teachers could allow the construction of bridges between the teaching of Statistics in school and at the university. To this end, during the second semester of 2021, a Shared Teaching Practice project was carried out in an introductory Statistics course at the Federal University of the State of Rio de Janeiro. In this project, both the higher education teacher, a statistician by training, and the basic education mathematics teacher were jointly responsible for the organization, implementation and evaluation of the course. This report describes how this experience took place, the positive and negative aspects observed, and seeks to answer the initial questions raised. The analysis of the data collected in the work indicates that the presence of the basic education teacher encouraged the undergraduates to have a look at the teaching of Statistics more focused on the reality of basic education. In addition, the presence of two professors, from different segments and with different backgrounds, raised a greater discussion on statistical knowledge, allowing the presentation of different perspectives on the same topic.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ball, D. L.; Thames, M. H.; Phelps, G. Content knowledge for teaching what makes it special? Journal of Teacher Education, v. 59, n. 5, p. 389-407, 2008.

Barcelos, G. T.; Batista, S. C. F. Ensino Híbrido: aspectos teóricos e análise de duas experiências pedagógicas com Sala de Aula Invertida. Novas Tecnologias na Educação, v. 17, n. 12, p. 60-75, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/ view/96587/54187. Acesso em: 3 abr. 2021.

Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum. mec.gov.br/abase/. Acesso em: 25 set. 2021.

Brasil. Ministério da Educação. Parecer CNE nº 28, de 2 de outubro de 2001. Brasília: MEC, 2001. Disponível em: http://portal.mec. gov.br/cne/arquivos/pdf/028.pdf. Acesso em: 30 ago. 2015.

Brasil. Ministério da Educação.Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC, 2000. Disponível em: http://portal. mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf. Acesso em: 25 set. 2021.

Brasil. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF,1998. Disponível em: http:// portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/matematica.pdf. Acesso em: 25 set. 2021.

Engelbrecht, J.; Llinares, S.; Borba, M. C. Transformation of the mathematics classroom with the internet. ZDM Mathematics Education, n. 52, p. 825-841, 2020.

Giraldo, V. et al. Práticas docentes compartilhadas: integrando saberes emergentes da prática na formação inicial de professores de matemática. In: Cyrino, M. C. C. T. Temáticas emergentes de pesquisas sobre a formação de professores que ensinam matemática: desafios e perspectivas. Brasília: SBEM, 2018. p. 216-239.

Giraldo, V. et al. Práticas docentes compartilhadas: reconhecendo o espaço da escola na licenciatura em Matemática. Educação Matemática em Revista, v. 49A, p. 52-60, 2016.

Giraldo, V.; Menezes, F. Práticas Docentes Compartilhadas.In: VIII Seminário de Pesquisa em Educação Matemática, 8., 2016, Rio de Janeiro. Anais eletrônicos [...]. Rio de Janeiro UFRJ, 2016. p. 279-291. Disponível em: http://eventos.sbem.com.br/index.php/ spem-rj/viii-spem-rj/paper/viewFile/2028/1222. Acesso em: 24 mar. 2023.

Giraldo, V. et al. Shared Teaching Practices: Integrating Experiential Knowledge into Pre-Service Mathematics Teachers. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 7, p. 4-23, 2017.

Klein, F. Matemática elementar de um ponto de vista superior. Lisboa: SPM, 2009. v. 1-2.

Landim, F. et al. A Natureza da Estatística. In: Landim, F. Livro Aberto de Matemática. Rio de Janeiro: IMPA, 2021. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1mcgruKwCJiN6lBQO4JQszzWOVgILfjdy/view. Acesso em: 10 abr. 2022.

Mano, V. N. S. Práticas docentes compartilhadas: saberes profissionais em construção, em um ambiente de articulação entre escola e universidade. 2018. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.

Moreira, P. C.; Ferreira, A. C. O lugar da matemática na licenciatura em matemática. Bolema, v. 27, n. 47, p. 981-1005, 2013.

Shulman, L. S. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986. Doi: https://doi.org/10.3102/0013189X015002004

Silva, E. S.; Baccar, M. H. M. M.; Pinto, R. S. M. Por um projeto decolonial de formação de docentes: a vez da matemática do professor. International Journal for Research in Mathematics Education, v. 11, n. 2, p. 319-335, 2021.

Valente, J. A. Blended Learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, n. 4, p. 79-97, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/nspe4/0101-4358-er-esp-04-00079.pdf. Acesso em: 3 abr. 2021.

Wild, C. J.; Pfannkuch, M. Statistical thinking in empirical enquiry. International Statistical Review, v. 67, n. 3, p. 223-248, 1999.

Published

2023-04-10

How to Cite

Baccar, M. H. M. M. ., Silva, A. S. da, & Velasque, L. de S. (2023). Shared teaching practice: an experience report in teaching Statistics. Revista De Educação PUC-Campinas, 28. https://doi.org/10.24220/2318-0870v28e2023a8469

Issue

Section

Dossiê Práticas Pedagógicas e Processos Educativos em Educação Estatística