INTERDISCIPLINÁRITY AND FORMATION IN CONTEMPORANEITY

RUPTURES AND POSSIBILITIES

Authors

  • Valderice Cecília Limberger Rippel Instituto Makro União

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v0n28a77

Keywords:

Currículo, Formação, Interdisciplinaridade

Abstract

In this present article linterdisciplinarity is discussed as a central scope of the teaching activities, which come by the way of organization of the pedagogical work. It is presented a way of organizing the interdisciplinary work by painting at the common components among several subjects in a graduation course. It is verified the relevance of a solid formation for the teachers which let them read the capitalist world and its contributions in order to make sense in their professíon practice, aiming at the collective work as imperative requirement of interdisciplinarity which imposes to teach and elicit in all the activities the most of possibilities by aiming at the formation of ethical and competent professionals

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Valderice Cecília Limberger Rippel, Instituto Makro União

Professora, Instituto Makro União de Pós-Graduação e Extensão de Campo Mourão. R. Francisco Ferreira Albuquerque, 1401, 87302-220, Campo Mourão, PR, Brasil. E-mail: <valdericerippel@uol.com.br>.

References

BALZAN, N.C.; LOPES, J.A.; SORDI, M.R.L; AREIAS, R.; ALMEIDA JUNIOR, J.B. Em direção a qualidade de ensino em nível de excelência: notas para o planejamento anual. Série Acadêmica, n.10, p.3-10, 1999.

GALLO, S. Repensar a educação: Foucault. Filosofia, Sociedade e Educação, v.1, n.1, p.157-163, 1997.

GIROUX, H.A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

JORGE, L. Inovação curricular; além da mudança dos conteúdos. Piracicaba: Unimep, 1993.

KUENZER, A.Z. As mudanças no mundo do trabalho e a educação: novos desafios para a gestão. In: FEREIRA, N.S.C. Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios. São Paulo: Cortez, 1998. p.33-58.

RIPPEL, V.C.L. Os caminhos da educação: projeto correção de fluxo - um estudo de caso de Toledo Paraná. 2002. 226f. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2002.

RIPPEL, V.C.L. Avaliação de política pública: o itinerário dos egressos do Projeto Correção de Fluxo em Toledo (PR). 2007. 665f. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas. 2007.

SACRISTÁN, J. O currículo: os conteúdos do ensino ou uma análise prática. Porto Alegre: Arimed, 1998.

SANTOMÉ, J.T. A instituição escolar e a compreensão da realidade. O currículo integrado. In: SILVA, L.H. et al. Novos mapas culturais, novas perspectivas educacionais. Porto Alegre: Sulina, 1998.

SANTOS, B.S. Para uma pedagogia do conflito. In: SILVA, L.H. et al. Novos mapas culturais, novas perspectivas educacionais. Porto Alegre: Sulina, 1996.

Published

2012-04-17

How to Cite

Rippel, V. C. L. (2012). INTERDISCIPLINÁRITY AND FORMATION IN CONTEMPORANEITY: RUPTURES AND POSSIBILITIES. Revista De Educação PUC-Campinas, (28), 91–100. https://doi.org/10.24220/2318-0870v0n28a77

Issue

Section

Articles