THE PATHWAYS OF PHYSICAL EDUCATION SCHOOL TEACHER'S TRANS-FORMATIONS: THE STAGES OF THEIR PROFESSIONAL CAREER

Authors

  • Franciele Roos da Silva Ilha
  • Hugo Norberto Krug

Keywords:

Steps of a teacher's career, Physical education course, Teacher's education course

Abstract

The present paper is aimed at examining lhe perceptions of Physical Education teachers at School on lhe stages of changing and education in their career paths, comparing them with lhe cycles of professional development by Huberman. The methodology was characterized by a qualitative approach as a (auto) biographical study using recorded, transcribed and analyzed oral narratives in light of the identification of meanings. Four Physical Education teachers were part of the study working in the municipal and state education system in Santa Maria (RS), ai/ teachers having more than twenty-one (21) years of profession time, almost in the time of retirement. As we can notice, those teachers realized their status in their careers because of similarities between each other. lt also coincides with lhe literature on teachers' life cycles.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAHÃO, M.H.M.B. Pesquisa (auto)biográfica: tempo, memória e narrativa. ln: ABRAHÃO, M.H.M.B.(Org.). A aventura biográfica: teoria e empiria. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.

ANDRÉ,M.E.D.A. Estudodecasoempesquisa e avaliação educacional. Brasília: Líber Livro, 2005.

BARONE, T. A future for teacher education: developing a strong sense of profissionalism. ln: SIKULA, J.;BUTTEY, T.J.;GUYTON,E.(Org.). Handbook of research on teacher education. New York: Mac-Milian, 1996. p.1118-1149.

BUENO, B.O. O método autobiográfico e os estudos com histórias de vida de professores: a questão da subjetividade. Educação e Pesqui­ sa, São Paulo, v.28, n.1, p.11-30, 2002.

CONCEIÇÃO, V.J.S. KRUG, H.N.; KRUGER, L.G.; SILVA, M.S.; ZANINI, M.C.; SANTOS JUNIOR, S.L. O perfil do professor de educação física no ensino fundamental em Santa Maria (RS). ln: SIMPÓSIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO FÍSICA, 23.,2004,Pelotas.Anais...Pelotas: ESEF/UFPEL, 2004. CD-ROM.

CRISTINO,A.P.R.;KRÜGER,L.G.;KRUG, H.N. O dinamismo da trajetória de formação de pro­ fessores de educação física na modernidade. ln: KRUG, H.N. (Org.). Saberes e fazeres na edu­cação física. Santa Maria:[s.n.], 2007. p.14-19. (Coleção Formação de Professores de Educa­ ção Física, v.1).

CUNHA, M.I. Conta-me agora! As narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v.23, n.1-2, 1997. Disponível em:

<http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102- 25551997000100010&script=sci_ arttext>. Aces­ so em: 20 maio 2000.

FARIAS, G.O.; LEMOS, C.A.F.; BOTH, J., NASCIMENTO,J.V.; FOLLE,A. Carreira docen­ te em educação física:uma abordagem sobre a qualidade de vida no trabalho de professores da rede estadual de ensino do Rio Grande do Sul. Revista da Educação Física/VEM,Maringá, v.19, n.1, p.11-22, 2008.

FOLLE, A.; FARIAS, G.O.; BOSCATTO, J.; NASCIMENTO,J.V. Construção da carreira do­ cente em educação física: escolhas, trajetórias e perspectivas. Revista Movimento, Porto Ale­ gre, v.15, n.1, p.25-49, 2009.

GONÇALVES, J.A.M. A carreira das professo­ ras do ensino primário. ln: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992. p.141-168.

HÜBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. ln: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992. p.31-61.

ISAÍA, S.M.A. O professor do ensino superior: no entrelaçamento da trajetória pessoal com a profissional. ln: SEMINÁRIO INTERNACIONAL: PESSOA ADULTA, SAÚDE E EDUCAÇÃO, 1., 2005, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: PUCRS,2005.

JOSSO,M.C. Experiências de vida e formação. Lisboa: Educa, 2002.

KRUG,H.N.Os percursos e/ou ciclos do desen­volvimento profissional do docente:uma revisão de cinco classificações diferentes. ln: SEMINÁ­ RIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO NO MERCOSUL, 9., 2005, Cruz Alta. Resumos, Cruz Alta: UNICRUZ, 2005. p.82.

KRUG, H.N. Os primeiros anos da profissão professor de educação física escolar: a insegu­ rança,a sobrevivência eo entusiasmo profissio­ nal. Revista Biomotriz, Cruz Alta, n.4, p.70-79, 2006.

KRÜGER, L.G. As concepções da formação profissional da Licenciatura em educação física: trajetórias docentes e suas perspectivas contributivas,2007. 136f. Dissertação (Mestrado em Educação)- Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2007.

MOITA,M.C.Percursosdeformaçãoedetrans­ formação. ln: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de pro­ fessores. Porto:Porto Editora, 1992.p.111-139.

MLINA,RM.K.O enfoque teórico-metodológico qualitativo e o estudo de caso: uma reflexão introdutória. ln: TRIVINOS, A.N.S.; MOLINA NETO, V. (Orgs.). A pesquisa qualitativa na educação física: alternativas metodológicas. Porto Alegre: UFRGS, 1999. p.95-105.

MONTEIRO, F.M.A.; MIZUKAMI, M.G.N.; Pro­fessoras das séries iniciais do ensino fundamen­ tal: percursos e processos de formação. ln: REAL!, A.M.M.R.; MIZUKAMI, M.G.N. (Org.). Formação de professores: práticas pedagógi­ cas e escola. São Carlos: EdUFSCar, 2002. p.175-201.

NASCIMENTO,J.V.;GRAÇA,A. A evolução da percepção de competência profissional de professores de Educação Física ao longo de sua carreira docente. ln: CONGRESO DE EDUCACIÓN FÍSICA E CIENCIAS DO DEPOR­ TE DOS PAÍSES DE LÍNGUA PORTUGUESA. CONGRESO GALEGO DE EDUCACIÓN FÍSICA, Porto, 1998.Anais... Porto: Universidadedo Porto, 1998.

NÓVOA,A. Os professores e as histórias da sua vida. ln: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professo­ res. Porto: Porto Editora, 1992. p.11-30.

OLIVEIRA, V.F.Narrativas e saberes docentes. ln:OLIVEIRA, V.F. (Org.). Narrativas e saberes docentes. ljuí: UNIJUÍ, 2006. p.169-190.

SANTINI, J.; MOLINA NETO, V. A síndrome do esgotamento profissional em professores de educação física:um estudo na rede municipal de ensino de Porto Alegre. Revista Brasileira de Educação Física e Esportes, São Paulo, v.19, n.3,p.209-222, 2005.

SHIGUNOV, V.;FARIAS, G.O.;NASCIMENTO, J.V. O percurso profissional dos professores de educação física nas escolas. ln: SHIGUNOV, V.; SHIGUNOV NETO, A. (Orgs.). Educação física: conhecimento teórico x prática pedagógi­ ca. Porto Alegre: Mediação, 2002. p.103-152.

STROOT,S.Organizational socialization:factors impacting beginning teachers. ln: SILVERMAN, S.T.; ENNIS, C. (Orgs.). Student learning in Physical Education. Champaign: Human Kinetics, 1996.p.339-365.

Published

2009-12-31

How to Cite

Ilha, F. R. da S., & Krug, H. N. (2009). THE PATHWAYS OF PHYSICAL EDUCATION SCHOOL TEACHER’S TRANS-FORMATIONS: THE STAGES OF THEIR PROFESSIONAL CAREER. Revista De Educação PUC-Campinas, (27). Retrieved from https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/61

Issue

Section

Articles