Reading at Education of Young and Adults: a pedagogical experience for the development of readers mediated through journals

Authors

  • Rosely de Oliveira Macário Universidade Estadual da Paraíba, Centro de Educação, Departamento de Educação.
  • Linduarte Pereira Rodrigues Universidade Estadual da Paraíba, Centro de Educação, Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores. http://orcid.org/0000-0002-9748-179X

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v26e2021a4922

Keywords:

Teacher training. Literacy practices. Pedagogical practice.

Abstract

This study seeks to highlight school literacy practices mediated by the reading of national journals in a public institution in the interior of the state of Paraíba, with a view to immersing students in a markedly literate culture, and considering the inclusion of appropriate pedagogical practices for teaching reading to young people, adults and the elderly (1st to 5th school year) who had a history of school failures and dropping out. The investigation has a qualitative approach and is characterized as an action research, centered on the description and review of literacy practices in a school space that brings together students in the age group between 15 and 65 years; and it is based on socio-interactionist and discursive theories. The results contribute to the reflections on the knowledge necessary for teachers’ education with a view to organizing the didactic situation around texts constituted by a representation of meanings for the student’s life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosely de Oliveira Macário, Universidade Estadual da Paraíba, Centro de Educação, Departamento de Educação.

Doutora em Educação pela Universidade Estadual do Rio de janeiro. Professor do Departamento de Eduação da Universidade Estadual da Paraíba. Grupo de pesquisa Teorias do sentido: discursos e significações. E-mail: roselymacario@gmail.com

Linduarte Pereira Rodrigues, Universidade Estadual da Paraíba, Centro de Educação, Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores.

Doutor em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba. Professor do DLA e do PPGFP da Universidade Estadual da Paraíba. Líder do grupo de pesquisa Teorias do sentido: discursos e significações. E-mail: linduartepr@gmail.com.br

References

André, M. Etnografia da prática escolar. 14 ed. São Paulo: Papirus, 2008.

Bakhtin. M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: HUCITEC, 1992.

Barbier, R. A pesquisa-ação. Brasília: Plano, 2002.

Brasil. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: 1ª a 4ª séries do Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.

Bronckart, J. P. Atividade de linguagem, textos e discurso: por um interacionismo sóciodiscursivo. São Paulo: EDUC,1999.

Bronckart, J. P. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Campinas: Mercado de Letras, 2008. (Coleção Ideias sobre Linguagem).

Brunel, C. Jovens cada vez mais Jovens na Educação de Jovens e Adultos. 2. ed. Porto Alegre: Editora Mediação, 2008.

Candau. V. M. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 37, p. 45-56, 2008.

Freire, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

Geraldi, J. W. O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 2011.

Geraldi, J. W. Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Informativo PNAD Contínua: Educação 2018. Rio de Janeiro: IBGE, 2019. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101657_informativo.pdf. Acesso em: 21 abr. 2020.

Kleiman, A. B. Oficina de leitura: teoria e prática. 10. ed. Campinas: Pontes, 2001.

Lemle, M. Guia teórico do alfabetizador. 16 ed. São Paulo: Ática, 2005. (Série Princípios).

Macário, R. O. Práticas de letramento na Educação de Jovens e Adultos: a revista como possibilidade de formação do leitor crítico. 2014. 116f. Dissertação (Mestrado Profissional em Formação de Professores) – Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2014.

Macário, R. O.; Rodrigues, L. P. A leitura na educação de jovens e adultos. In: Aranha, S. D. G.; Sousa, F. M. (org.). Práticas de ensino e tecnologias digitais. Campina Grande: EDUEPB, 2018. p. 429-467. (Coleção Ensino & Aprendizagem, v. 3).

Macário, R. O.; Senna, L. A. G. Reflexões sobre a formação de leitores em EJA: saberes necessários para a prática docente. Linguagens, Educação e Sociedade, v. 38, p. 51-71, 2018.

Moita Lopes, L. P. Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2013.

Mollica, M. C.; Leal, M. Letramento em EJA. São Paulo: Parábola Editorial. 2012.

Mortatti, M. R. L. Educação e letramento. São Paulo: UNESP, 2004.

Orlandi, E. P. Discurso e leitura. Campinas: Cortez, 1988.

Rodrigues, L. P. Folhetos de cordel no ensino de língua materna: aspectos culturais e formação docente. Revista do Gelne, v. 18, n. 2, p. 140-167, 2016.

Rodrigues, L. P. Por uma linguística da prática. In: Ataíde, C. et al. (org.). Gelne 40 anos: experiências teóricas e práticas nas pesquisas em Linguística e Literatura. São Paulo: Blucher, 2017. p. 69-89.

Rodrigues, L. P. Vozes do fim dos tempos: profecias em escrituras midiáticas. João Pessoa: UFPB, 2011.

Rodrigues, L. P.; Macário, R. O. Mídias impressas e teledramaturgia: a leitura na EJA. Sociopoética, v. 1, n. 13, p. 69-95, 2014.

Rojo, R. Alfabetização e letramentos múltiplos: como alfabetizar letrando? In: Rangel, E. O.; Rojo, R. H. R. (org.). Língua Portuguesa no Ensino Fundamental de 9 anos e materiais didáticos. Brasília: MEC, 2010. p. 15-36.

Rojo, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

Silva, M. G. A.; Rodrigues, L. P. Multimodalidade e gramática do design visual: possibilidades metodológicas para o ensino de leitura. In: Souza, F. M.; Camargo Junior, I. (org.). Outros ensaios sobre leitura: vozes, experiências, reflexões. São Paulo: Mentes Abertas, 2019. p. 25-42.

Published

2021-02-25

How to Cite

Macário, R. de O., & Rodrigues, L. P. (2021). Reading at Education of Young and Adults: a pedagogical experience for the development of readers mediated through journals. Revista De Educação PUC-Campinas, 26, 1–17. https://doi.org/10.24220/2318-0870v26e2021a4922