Reading at Education of Young and Adults: a pedagogical experience for the development of readers mediated through journals
DOI:
https://doi.org/10.24220/2318-0870v26e2021a4922Keywords:
Teacher training. Literacy practices. Pedagogical practice.Abstract
This study seeks to highlight school literacy practices mediated by the reading of national journals in a public institution in the interior of the state of Paraíba, with a view to immersing students in a markedly literate culture, and considering the inclusion of appropriate pedagogical practices for teaching reading to young people, adults and the elderly (1st to 5th school year) who had a history of school failures and dropping out. The investigation has a qualitative approach and is characterized as an action research, centered on the description and review of literacy practices in a school space that brings together students in the age group between 15 and 65 years; and it is based on socio-interactionist and discursive theories. The results contribute to the reflections on the knowledge necessary for teachers’ education with a view to organizing the didactic situation around texts constituted by a representation of meanings for the student’s life.
Downloads
References
André, M. Etnografia da prática escolar. 14 ed. São Paulo: Papirus, 2008.
Bakhtin. M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: HUCITEC, 1992.
Barbier, R. A pesquisa-ação. Brasília: Plano, 2002.
Brasil. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: 1ª a 4ª séries do Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.
Bronckart, J. P. Atividade de linguagem, textos e discurso: por um interacionismo sóciodiscursivo. São Paulo: EDUC,1999.
Bronckart, J. P. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Campinas: Mercado de Letras, 2008. (Coleção Ideias sobre Linguagem).
Brunel, C. Jovens cada vez mais Jovens na Educação de Jovens e Adultos. 2. ed. Porto Alegre: Editora Mediação, 2008.
Candau. V. M. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 37, p. 45-56, 2008.
Freire, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.
Geraldi, J. W. O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 2011.
Geraldi, J. W. Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Informativo PNAD Contínua: Educação 2018. Rio de Janeiro: IBGE, 2019. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101657_informativo.pdf. Acesso em: 21 abr. 2020.
Kleiman, A. B. Oficina de leitura: teoria e prática. 10. ed. Campinas: Pontes, 2001.
Lemle, M. Guia teórico do alfabetizador. 16 ed. São Paulo: Ática, 2005. (Série Princípios).
Macário, R. O. Práticas de letramento na Educação de Jovens e Adultos: a revista como possibilidade de formação do leitor crítico. 2014. 116f. Dissertação (Mestrado Profissional em Formação de Professores) – Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2014.
Macário, R. O.; Rodrigues, L. P. A leitura na educação de jovens e adultos. In: Aranha, S. D. G.; Sousa, F. M. (org.). Práticas de ensino e tecnologias digitais. Campina Grande: EDUEPB, 2018. p. 429-467. (Coleção Ensino & Aprendizagem, v. 3).
Macário, R. O.; Senna, L. A. G. Reflexões sobre a formação de leitores em EJA: saberes necessários para a prática docente. Linguagens, Educação e Sociedade, v. 38, p. 51-71, 2018.
Moita Lopes, L. P. Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2013.
Mollica, M. C.; Leal, M. Letramento em EJA. São Paulo: Parábola Editorial. 2012.
Mortatti, M. R. L. Educação e letramento. São Paulo: UNESP, 2004.
Orlandi, E. P. Discurso e leitura. Campinas: Cortez, 1988.
Rodrigues, L. P. Folhetos de cordel no ensino de língua materna: aspectos culturais e formação docente. Revista do Gelne, v. 18, n. 2, p. 140-167, 2016.
Rodrigues, L. P. Por uma linguística da prática. In: Ataíde, C. et al. (org.). Gelne 40 anos: experiências teóricas e práticas nas pesquisas em Linguística e Literatura. São Paulo: Blucher, 2017. p. 69-89.
Rodrigues, L. P. Vozes do fim dos tempos: profecias em escrituras midiáticas. João Pessoa: UFPB, 2011.
Rodrigues, L. P.; Macário, R. O. Mídias impressas e teledramaturgia: a leitura na EJA. Sociopoética, v. 1, n. 13, p. 69-95, 2014.
Rojo, R. Alfabetização e letramentos múltiplos: como alfabetizar letrando? In: Rangel, E. O.; Rojo, R. H. R. (org.). Língua Portuguesa no Ensino Fundamental de 9 anos e materiais didáticos. Brasília: MEC, 2010. p. 15-36.
Rojo, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
Silva, M. G. A.; Rodrigues, L. P. Multimodalidade e gramática do design visual: possibilidades metodológicas para o ensino de leitura. In: Souza, F. M.; Camargo Junior, I. (org.). Outros ensaios sobre leitura: vozes, experiências, reflexões. São Paulo: Mentes Abertas, 2019. p. 25-42.