Literacy Practice: portraits of a public school scenario in Porto Alegre (Rio Grande do Sul)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v26e2021a4860

Keywords:

Literacy. Elementary education. Writing. Reading. Pedagogical practices.

Abstract

This article aims to investigate what are the pedagogical practices used in connection with literacy in the 1st year of Elementary School in a state public school in Porto Alegre (Rio Grande do Sul). Based on the historical-cultural perspective of Vigotski from 1998 and 2008 this paper presents such practices with a focus on the acquisition of reading and the acquisition of the alphabetical writing system, justifying the emphasis of the study on literacy. The data collected in the survey, of a qualitative nature, show potentials and limitations with regard to student performance. As a result, the investigation scenario revealed to us that teachers are focused on teaching; in the fulfillment of planning; in the execution of all tasks proposed in the teacher’s program; in the absence of dialogue between family and school; the scarcity of opportunities for continuing teachers’ education; in the teachers’ commitment to student literacy; carrying out activities that focus on games, storytelling and writing.

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Author Biographies

Melina Borges Omitto, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Escola de Humanidades, Programa de Pós-Graduação em Educação

Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Atuou como bolsista integral CNPq vinculada à linha de Pesquisa: Formação, Políticas e Práticas em Educação na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Especialista em Psicopedagogia nas Faculdades Integradas Metropolitanas de Campinas (METROCAMP) e Graduada em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCCAMP). Exerceu a docência em escolas de Educação infantil e nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental em redes de ensino público municipal, nas cidades de Jundiaí/SP, Campinas/SP e Piracicaba/SP. Também foi professora na rede escolar SESI/SP e nas escolas privadas Brasinha e João e Maria em Campinas/SP. Atualmente é tutora pedagógica no curso de Pedagogia na Universidade do Norte do Paraná (UNOPAR) no pólo de Piracicaba/SP.

Maria Inês Côrte Vitória, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Escola de Humanidades, Programa de Pós-Graduação em Educação

Possui Graduação em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Brasil; Doutorado em Educação pela Universidade Santiago de Compostela (USC), Espanha. Pós-Doutorado pela Universidade Santiago de Compostela (USC), Espanha. Atuou como professora da Graduação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Escola de Humanidades da PUCRS, gestora de Avaliação Institucional da Assessoria de Planejamento e Avaliação (ASPLAN) da PUCRS e editora da Revista Educação Por Escrito, vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) da Escola de Humanidades da PUCRS. Integrou a equipe do Observatório de Educação, responsável pela área de Escrita Acadêmica (CAPES/PPGEdu/PUCRS). Coordenou Cursos de Extensão - produto das investigações desenvolvidas pelo Grupo de Pesquisa ?Teorias e Práticas na Formação de Educadores?- em contextos de Educação de Jovens e Adultos/EJA. Coordenou o Grupo de Pesquisa Teorias e Práticas na Formação de Educadores (PPGEdu/Escola de Humanidades/PUCRS), que chancela o Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão sobre Engagement e Avaliação Institucional (GEPEEAI/PUCRS) e o Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão sobre Escrita Acadêmica na Educação Básica e na Educação Superior (GEPEEA). Atualmente é PHD em Educação pela Universidad Santiago de Compostela/Espanha, professora Colaboradora da Universidade Santiago de Compostela/Espanha e professora Colaboradora do Instituto Brasileiro de Direito /Ibi Jus/RS/Brasil

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Published

2021-04-05

How to Cite

Omitto, M. B., & Vitória, M. I. C. (2021). Literacy Practice: portraits of a public school scenario in Porto Alegre (Rio Grande do Sul). Revista De Educação PUC-Campinas, 26, 1–17. https://doi.org/10.24220/2318-0870v26e2021a4860