THE CONCEPTS OF FORMATION AND LEARNING IN THE SOCIAL-HISTORICAL VIEW
Keywords:
concepts formation, learning, social-historical viewAbstract
There is a consensus among psychologists and educators belonging to different psychological conceptions, in admitting that the formation of concepts plays a guiding role in cognitive, affective and social learnings of human beings. This article presents a study about this subject in the social-historical view.
Downloads
References
AGUIAR, J.S. Elaboração e Avaliação de um Programa de Jogos Recreativos Infantis para o Ensino de Conceitos a Crian ças Pré-Escolares. Tese de Doutorado. F acuidade de Educação da UNICAMP, Campinas, 1996.
AGUIAR, J. S .Jogos para o Ensino de Conceitos: Leitura e Escrita na Pré-Escola. Campinas: Papirus, 1998.
ANDERSON, R.C. e AUSUBEL, D.P. (orgs.). Readings in the Psychology of Cognition. New York: Holt Renehart and Winston, lnc, 1965.
DORIN, L Variações de um Procedimento Metodológico para o Ensino de Conceitos: Um Estudo Comparativo. Dissertação de Mestrado. Instituto de Psicologia da USP, São Paulo, 1981.
FLA VELL, J. F. O Desenvolvimento de Conceitos. ln: P.H. Mussen (org.). Carmichael- Manual de Psicologia da Criança.São Paulo: EPU / EDUSP, Vai.VI, 1976.
KLAUSMEIER,H.J. eGOODWIN, W. Manual de Psicologia Educacional Aprendizagem e Capacidades Humanas.
(M.C.T.A. Abreu, trad.). São Paulo: Harper and Row do Brasil, 1977. (Trabalho original publicado em 1961).
LEONTIEV, A.N. O Desenvolvimento do Psiquismo. Lisboa: Lucros Horizonte, 1978.
LURIA, A.R.; LEONTIEV, A.; VYGOTSKY, L.S. e outros. Psicologia e Pedagogia: Bases Psicológicas da Aprendizagem e do Desenvolvimento. (R.E. Frias, trad.). São Paulo: Editora Moraes, 1991. (Tradução do trabalho original s/d).
MACEDO, E.M.Aprendizagem do Conceito de Relação em Pré-Escolares: Mais ou Igualmente Cheio.Dissertação de Mestrado. Instituto de Psicologia daUSP, São Paulo, 1978.
MACEDO, E.M. Desenvolvimento dos Conceitos Cheio e Vazio - Influência de Variáveis do Conceito, do Sujeito e do
Estímulo. Tese de Doutorado. Instituto de Psicologia da USP, São Paulo, 1989.
MARTINS, J.C. Vygotsky e o Papel das Interações Sociais na Sala de Aula: Reconhecer e Desvendar o Mundo. Idéias, (28), 111-122, 1997.
OLIVEIRA, M.K. Vygotsky: Aprendizagem e Desenvolvimento, Um Processo Sócio-Histórico. São Paulo: Scipione, 1995.
PENAZZO, A.A. Um Estudo sobre a Aprendizagem de Conceitos por Crianças Deficientes Mentais Moderadas. Tese de Doutorado, Instituto de Psicologia da USP, São Paulo, 1994.
VYGOTSKY, L.S.A Formação Social da Mente. (Trad. pelo grupo de Desenvolvimento e Ritmos Biológicos - Departamento de Ciências Biológicas - USP). São Paulo: Martins Fontes, 1989a. (Publicação do trabalho original s/d).
VYGOTSKY, L.S. Pensamento e Linguagem. (J.L.Camargo, trad.). São Paulo: Martins Fontes, 1989b. (Publicação do trabalho original s/d).
VYGOTSKY, L.S.; LURIA, A.R. e LEONTIEV, A.R. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. (M.P.Vilalobos, trad.). São Paulo: Ícone, 1989. (Tradução do trabalho original s/d).
WITTER,G.P. e LOMÔNACO,J.F.B. A Psicologia da Aprendizagem. São Paulo: EPU, 1984.