THE CONTINUED EDUCATION PROGRAM (PEC): OUR EXPERIENCE-OUR REFLECTION
Keywords:
continuous training, reflective professional, day by day at schoolAbstract
This paper is a brief account of two coordinators' experiences at the Continuous Training Project of the Secretary of Education of the State of São Paulo with formal agreement with public Universities. The two coordinators are also teachers at the Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília. The purposes of the study may be fully expressed as follow: to reflect about the continuous training having as starting-point some theoretical references; to indicate the role Commissions of lnstruction should play in arder to operate the proposals, and to raise the difficulties faced by teachers of state schools in their daily routine work. ln conclusion, some considerations are put forward, wich may contribute to work out ai! together training proposals for teachers two still practice, wich inevitably entails the elaboration of a Pedagogic Project by each school.
Downloads
References
AZANHA, José Mário Pires. Proposta pedagógica e autonomia escolar. São Paulo: FEUSP, s.d. 10p. (mimeogr.).
COLLARES, Cecília A. Lima. Gestão democrática, política pública e educação continuada. ln: Congresso Estadual Paulista Sobre Formação de Educadores. Formação do Educador- Dever do Estado, Tarefa da Universidade, 4, 1996, Águas de São Pedro. Anais... São Paulo: Pró-Reitoria de Pós-Graduação e Pesquisa/UNESP, 1996. p.65-9.
GARCIA, Carlos Marcelo. A formação de professores: novas perspectivas baseadas na investigação sobre o pensamento do professor. ln: NÓVOA, Antonio (Coord.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995.
MARIN, Aida Junqueira. Educação continuada: sair do informalismo? ln: Congresso Estadual Pauli sta sobre Formação de Educadores- Rumo ao século XXI, 1, 1990, Águas de São Pedro. Anais ... São Paulo: Pró-Reitoria de Pós-Graduação e Pesquisa/ UNESP, 1990.
NÓVOA, Antonio (Coord). Formação de professores e profissão docente. ln: Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995.