A POSSIBILITY OF SCHOOLING FOR ALL: CONTINUING EDUCATION FOR THE SPECIAL EDUCATION TEACHER
Keywords:
Educação Especial, Formação Continuada, Escola para todosAbstract
Education, a fundamental practice of human fite, is marked by how human groups reveal their understanding and interests in specific situations, either maintaining existing knowledge ar creating new knowledge. Trying to convert the discourse of schooling for all into practice brings forth contradictions and challenges. New panoramas are designed, and a!ternatives created and developed, in the attempt to make education a reality available to all This paper intends to make the reader sensitive to the possibility of schooling for all on the basis of building new relations in the daily school experience, through continuing education for teachers on Special Education.
Downloads
References
BRAGA et ai, Formação continuada em serviço: paixão e razão. ln: Revista de Educação PUC-Campinas, v.1, n. 3, dezembro /1997.
BRASIL. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial. Livro 1/MEC/SEESP. Brasília, 1994.
HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. São Paulo: Paz e Terra, 1992.
HUGO, Víctor. O Corcunda de Notre Dame. Tradução de Paulo Silveira. Rio de Janeiro: Ediouro, 1996.
KRAMER, Sônia. Melhoria da Qualidade de Ensino: O desafio da Formação de Professores em Serviço. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, maio/ agosto, 1989.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
NÓVOA, Antonio. (coord.) Os Professores e a sua Formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992.
PIMENTEL, Maria da Glória B. O Professor em Construção. (tese de doutoramento). São Paulo/SP: Pontifícia Universidade Católica, Faculdade de Educação, 1992.
PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE CAMPINAS. Faculdade de Educação. Revista de Educação. Campinas/SP, v. 1, no. 3, dezembro 97.
SANFELICE, José Luís. Escola pública e gratuita para todos: inclusive para os deficientes mentais. ln: Educação Especial. CEDES, 23. São Paulo: Cortez, 1989.
UNESCO. Declaração de Salamanca e Enquadramento da Ação na Área das Necessidades Educativas Especiais. Conferência Mundial sobre Necessidades Educativas Especiais: Acesso e Qualidade. Salamanca, Espanha, 7-1 O de junho de 1994.
UNICEF. Declaração Mundial Sobre Educação para Todos e Plano de Ação para Satisfazer as Necessidades Básicas de Aprendizagem. Conferência Mundial sobre Educação para Todos. Jontien, Tailândia, 05 a 09 de março de 1990.