CONTENT ANALYSIS, DISCOURSE ANALYSIS: THEORETICAL-METHODOLOGICAL QUESTIONS

Authors

  • Elisabete Matallo Marchesini de Pádua

Keywords:

Educational Research, Methodology, Content Analysis, Discourse Analysis

Abstract

ln this article I discuss the meaning of the expressions content analysis and discourse analysis, trying to show the possible origins of the misunderstanding on the usage of both expressions as synonymous and to contribute for a criticai review of the literature on research applied to the educational area.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES-MAZZOTTI,A. J.e GEWANDSNAJDER, F. O Método nas Ciências Naturais e Sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. São Paulo: Pioneira, 1998.

BAKHTIN, M. Marxismo e Filosofia da Linguagem. 5.ed., São Paulo: Hucitec, 1990.

CORACINI, Maria José R.F. Análise de Discurso: em busca de uma metodologia. Delta, vol. 7, nº 1, 1991, p.333-335.

FIORIN, José Luiz. Reflexões sobre a Linguagem. ln:Ensino de Filosofia (coletânea). São Paulo: Sofia Editora SEAF, 1986, p.215-236.

JAPIASSU, H. e MARCONDES, Danilo. Dicionário Básico de Filosofia, Rio de Janeiro: Zahar, 1991.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de Pesquisa Social, 4.ed., São Paulo: Atlas, 1990.

GOMES, Romeu. Análise de Dados em Pesquisa Qualitativa in Pesquisa Social: Teoria, Método e Criatividade. (Org.) Maria Cecília de Souza Minayo. Petrópolis (RJ): Vozes, 1994, p.67-80.

GOODE, W.J. e HATT, P.K. Métodos em Pesquisa Social. 4.ed., São Paulo:Ed.Nacional, 1972.

MAINGUENEAU, D. Análise de Discurso: a questão dos fundamentos. Cadernos de Estudos de Linguagem. Campinas, SP: (19): jul/set. 1990, p.64-74.

MARCONI, M de Andrade e LAKATOS, Eva Maria.Técnicas de Pesquisa.2.ed.,SãoPaulo: Atlas, 1990.

ORLANDI, Eni P. Discurso lm·aginário Social e Conhecimento. Em Aberto, Brasília (14) 61, jan/mar, 1994, p.53-59. __________. Discurso e Leitura, São Paulo: Cortez, 1988.

ORLANDI, Enie GUIMARÃES, Eduardo. Unidade e Dispersão: uma questão do texto e do sujeito. Cadernos PUC. São Paulo: Educ, n. 31, 1988.

PÁDUA, E. M. M. de Metodologia da Pesquisa: abordagem teórico-prática. Campinas, SP: Papirus, 1998.

PÁDUA, E. M. M. de e POZZEBON, P. M. O estudo de caso: aspectos pedagógicos e metodológicos. Revista de Ciências Médicas. Campinas: PUCCAMP, v. 5,n.2,mai/ago./1996, p.76-82.

TRIVINOS, Augusto N. S. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2002-11-30

How to Cite

Pádua, E. M. M. de. (2002). CONTENT ANALYSIS, DISCOURSE ANALYSIS: THEORETICAL-METHODOLOGICAL QUESTIONS. Revista De Educação PUC-Campinas, (13). Retrieved from https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/316

Issue

Section

Articles