THE UNIVERSITY AND PROFESSORS EDUCATION: PEDAGOGICAL WORKSHOPS AND TRANSFORMATION OF THE TEACHING PRACTICE
Keywords:
Teachers' Education, Teaching Practice, Pedagogicals LabsAbstract
The current changes in Brazilian Educational po/icy have caused a great impact in teachers' education courses and as a result in teaching quality in the different leveis. The Education Master Program of PUC-Campinas in partnership with the Social Science College whose priority is the teaching course, requires the search for new alternatives in teachers' education as well as in a continued education of teachers working on public schools. Since the 70s the national situation hasn't been very promising for the Social Science teachers' education. The establishment of the Culture, Society and Teaching Laboratory- LESC, in 1997 has come to fulfill the struggle process to include Sociology as a subject in secondary school. Activities of quality nature, related to teaching, research and extension, have been developed in this process. The LESC, as a research group, has been suffering continuous changes, which starts from definition process of their members' themes interests. The developed projects have allowed the direct insertion of undergraduate and master degree students, as well as the teachers working on Public Elementary and Secondary Schools.
Downloads
References
ANDRÉ, M. Etnografia da Prática Escolar. Campinas, SP: Papirus, 1995.
BARBIER, R. Pesquisa-ação na instituição educativa. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
BOGDAN, R. & BIKLEN, S. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Ed., 1994.
BOTOMÉ, S.P. Pesquisa Alienada e Ensino Alienante: o equívoco da extensão universitária. Petrópolis, RJ: Vozes, São Carlos, SP: Ed UFSCar; Caxias do Sul, RS: Ed. Univ. Caxias do Sul, 1996.
BRASIL, LEI de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Brasília: Ministério da Educação, 1996.
BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio, Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 1999.
BUENO, M. Sylvia S. Políticas Atuais para o Ensino Médio. Campinas, SP: Papirus, 2000.
CAMARGO, D.M.P. Mundos Entrecruzados: formação de professores leigos. Campinas, SP: Alínea, 1997.
CAMARGO, DulceM.P., Conhecimento Escolar: o mito da fronteira entre a ciência e a cultura in VEIGA, 1. e CASTANHO, M. E. (Orgs.) Pedagogia Universitária: a aula em foco, Campinas, SP: Papirus, 2000.
CUNHA, Maria Isabel. O Bom Professor e sua Prática. Campinas, SP: Papirus, 1996.
DEMO, Pedro. Conhecimento Moderno: sobre ética e intervenção do conhecimento. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.
FAZENDA, I. (Org.). Novos Enfoques da Pesquisa Educacional. São Paulo: Cortez, 1992.
FAZENDA, I. (Org.). A Pesquisa em Educação e as Transformações do Conhecimento. Campinas, SP: Papirus, Coleção Práxis, 1995.
FOROUIN, Jean C. Escola e Cultura: as bases epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
GERALDI, Corinta et ai. Cartografias do Trabalho Docente: professor(a) pesquisador(a). Campinas(SP): Mercado de Letras/ALB, 1998
GIROUX, Henry A. Os Professores como Intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
HERNÁNDEZ, F & VENTURA, M. A Organização do Currículo por Projetos de Trabalho: o conhecimento é um caleidoscópio. 5. ed., Porto Alegre: Artmed, 1998.
HERNÁNDEZ, Fernando. Transgressão e Mudança na Educação: os projetos de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 1998.
IANNI, Octávio. Sobre a inclusão da Sociologia no Curso Secundário. ln: Revista Atualidades Pedagógicas. São Paulo: Cia. Editora Nacional, ano VIII, n2 40, jan-abr 1957, p. 19 e 20.
KRAMER, Sônia & SOUZA, S. J. Histórias de professores: leitura, escrita e pesquisa em educação. São Paulo: Ática, 1996.
KUENZER, Acácia Z. Ensino de 22 Grau: o trabalho como princípio educativo. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1997.
KUENZER, Acácia Z. As políticas de formação: a construção da identidade do professor sobrante, in Revista Educação e Sociedade. Campinas, SP: Cedes, ano XX, n2 68-especial, dez. 1999, p.163-183.
LOPES, Doraci Alves. Sociologia e PLC 9/00: o fim do imponderável. Correio Popular, Campinas, SP, 08/09/2001.
LÜDKE, Menga e ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MELLO, G.N. Diretrizes curriculares nacionais para o Ensino Médio: Parecer 15/98 do Conselho Nacional de Educação. ln: Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio- Bases Legais - Vol 1 - Ministério da Educação, 1999.
MINAYO, Maria Cecília de S. (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade, Perópolis (RJ): Vozes, 1993.
MORAES, Amaury César Moraes. Porque Sociologia e Filosofia no Ensino Médio. USP. São Paulo. www.sociologos.org.br/textos/sociol
MORAES, Carmen Sylvia V. Ensino médio e qualificação profissional: uma perspectiva histórica. ln: BRUNO, L. Educação e trabalho no capitalismo contemporâneo: leituras selecionadas. São Paulo: Atlas, 1996, p. 124-145.
PÁDUA, Elisabete Matallo Marchesini de. Metodologia da Pesquisa: abordagem teórico-prática. Campinas(SP): Papirus, 1995.
PERRENOUD, P. Práticas pedagógicas, profissão docente e formação: perspectivas sociológicas. Lisboa: Dom Quixote, 1993.
PENIN, S. A Aula: espaço de conhecimento, lugar de cultura. Campinas, SP: Papirus, 1994.
SACRISTÁN, Jimeno.G. & GÓMEZ, A.I.P. Compreender e transformar o ensino. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
SANTOMÉ J. T. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
SANTOS FILHO, José Camilo. & GAMBOA, Sílvio Sánchez. Pesquisa Educacional: quantidade-qualidade. São Paulo: Cortez, 1995.
SARANDY, Flávio Marcos Silva. Reflexões acerca do sentido da sociologia no Ensino Médio www.sociologos.org.br/textos/sociol
SAVIANI, Demerval. Comentário sobre o Parecer Diretrizes Nacionais para a organização curricular do Ensino Médio de Guiomar Namo de Mello. www.sociologos.org.br/textos/sociol
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisaação. São Paulo: Cortez/Ed. Autores Associados, 1985.
TRIVI NOS, A.N.S. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.