THE QUALITY OF LEARNING AND THE LEARNING PRODUCTION IN THE COURSES OF THE APPLIED SOCIAL SCIENCES AND HUMAN SCIENCES
Keywords:
Higher Education, Learning Quality, Learning to Learn, Human Sciences, Applied Social SciencesAbstract
This at1icle is the result of the Team Research sub-project about the qua/ity theme in the Higher Education of Human Sciences and Applied Social Sciences areas. The study is focused on the possibi/ity of the quality eventuality in the students learning process and in the learning to learn proposals. 20 teachers from severa/ country IES were interviewed through email and invited to think about the learning quality theme and other conditioning factors: the enrolling student preparation, the desired graduating student profile, and criticai conditions of the above mentioned areas.
Downloads
References
ALMEIDA JUNIOR, João B. e BALZAN, Newton C. O ensino superior nas áreas de Ciências Humanas e Ciências Sociais Aplicadas: indicadores de qualidade em questão. ln CD Rom (ISBN 8586 3920-9X), Anais do 26º Congresso da Anped -Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Poços de Caldas, MG, 2003.
ANASTASIOU, Léa G. C. Metodologia do ensino superior: da prática docente a uma possível teoria pedagógica. Curitiba: Editora lbpex, 1998.
BAKHTIN, Mikhail (V. N. Volochinov). Marxismo e Filosofia da linguagem. 4.ed., São Paulo: Hucitec, 1988.
BECKER, Fernando. A Epistemologia do professor: o cotidiano da escola. Petrópolis, RJ: Vozes, 1993.
DEMO, Pedro. Educação e qualidade. 5.ed. Campinas, SP: Papirus, 2000.
DUARTE, Newton. As Pedagogias do "Aprender a Aprender" ealgumas ilusões da assimchamada Sociedade do Conhecimento. ln: Anais do 24º Congresso da ANPED. Caxambu/MG, 2001. [Anais Eletrônicos].
CHAUÍ, Marilena. A universidade em ruínas. ln: TRINDADE, Hélgio (Org.). Universidade em ruínas na república dos professores. 2.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.
FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. 3.ed. Rio de Janeiro: Forense, 1987.
MAINGUENEAU, Dominique. Novas tendências em análise do discurso. 3.ed. Campinas, SP: Pontes, 1997.