THE TWO SIDES OF EVALVATION: FROM REALITY TO UTOPIA
Keywords:
University Management, Pedagogical Project, Formal and Informal EvaluationAbstract
The discussion of this article regards the evaluation in education process as a complex and conf/icting fie/d. lt describes the evaluation matter in its different leveis and analyses the unclear way its formal and informal dimensions became linked and related, being both of them guided by the sarne logic of a society regulated by market rufes. The article also emphasizes the importance of building common ways to face the neo-liberal paradigm, in arder to walk towards a visionary pedagogical project.
Downloads
References
ALAVARSE, O. M. Ciclos: a escola em (como) questão. Dissertação de mestrado. São Paulo, Faculdade de Educação da USP, 2002.
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo e ALVES, Leonir Pessate (Orgs.). Processos de ensinagem na Universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: Editora UNIVILLE; 2003.
BERTAGNA, R.H·. O formal e o informal em avaliação. ln: FREITAS, L.C. (Org.) Avaliação: construindo o campo e a crítica. Florianópolis: Insular, 2002b.
BORDIEU, P. Escritos de educação. 3.ed. Petrópolis: Vozes, 2001 (Org. de Maria A. Nogueira e Afrânio Catani).
DALBEN, A. 1. L. F. Singular ou Plural? Eis a éscola em questão. GAME,FAE-UFMG, 2000.
ENGUITA, M. F. A face oculta da escola. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.
FREITAS, L.C. Ciclos, seriação e avaliação: confronto entre duas lógicas. São Paulo: Moderna, 2003. (Coleção cotidiano escolar).
MALAVAZI, M. M.S.&SORDl,M. R. L. Avaliação
do ensino e da aprendizagem: concepções e mitos. Série Acadêmica. Revista da Pontifícia Universidade Católica de Campinas. n.18,janeiro, 2004.
SOUZA, S. M. Z. L. &ALAVARSE, O. M. "Ciclos: a centralidade da avaliação". ln: FREITAS, L.C. (org.) e outros. Questões de avaliação educacional. Campinas: Komedi, 2003a.
VILLAS BOAS, B. M. F. As práticas avaliativas e a organização do trabalho pedagógico. Tese de doutorado. Campinas, Faculdade de Educação da Unicamp, 1993.