THE EVALUATION PROCESS AND ITS INNOVATORY POTENCIAL IN THE UNIVERSITY EDUCATION PROCESS: THE LANGUAGES AND ARTS TEACHERS’ VIEW
Keywords:
Higher Education, Evaluation, Innovation, Pedagogical WorkAbstract
This article discusses the pedagogical work organization so that the graduation teaching quality could comply the social demands, confronting the market interests which interpose the educational reforms. The article debates the evaluation process centralization and aims to recover the discussion about the good use of the evaluation strength in the university class change.
Downloads
References
ANASTASIOU, Lea Processos de ensinagem na universidade Petrópolis:Vozes, 2003.
BORDIEU, Pierre & CHAMGAGNE, Patrick. Os excluídos do interior. In Catani, A. & Nogueira, M.A.(orgs.). Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 2001.
COELHO, Ildeo . Ensino, pesquisa e a formação de estudantes e professores Série Acadêmica PUC - Campinas nº 14, Campinas, 2004.
DIAS SOBRINHO, José. Quase-mercado, quase-educação, quase-qualidade: tendências e tensões na educação superior. Avaliação. Ano 7, v.7,nº1, mar 2002.
FREITAS, Luiz C. Crítica da organização do trabalho pedagógico e da didática. Campinas: Papirus, 1995.
GIMENO, Sacristán J. Poderes instáveis em educação. Porto Alegre: Artmed, 1999.
KUENZER, Acácia Z. O que muda no cotidiano da sala de aula universitária com as mudanças no mundo do trabalho? In Castanho, M.E. & Castanho, S. Temas e textos em metodologia do ensino superior. Campinas: Papirus, 2001.
MORIN, Edgar. Complexidade e transdiscipli- naridade: a reforma da universidade e do ensino fundamental. EDUFRN,1999.
RIOS, Terezinha. A questão das competências na formação universitária. Palestra realizada na PUC-Campinas, maio 2003.
RISTOFF, Dilvo I. O Exame Nacional de Curso e a Avaliação Institucional in: DIAS SOBRINHO, J. & RISTOFF, D. I.(orgs.) Avaliação democrática: para uma universidade cidadã. Florianópolis: Insular, 2002.
SANTOS, Boaventura S. Para uma pedagogia do conflito. In: Silva, L.H. et al (org) Novos mapas culturais, novas perspectivas educacionais. Porto Alegre: Sulina, 1996.
SORDI, Mara R. L. Entendendo as lógicas da avaliação institucional para dar sentido ao contexto interpretativo. In: Villas Boas, B. M. F. (org.). Avaliação: políticas e práticas. Campinas: Papirus, 2002.
SORDI, Mara R. L. Relatório técnico de pesquisa. PUC-Campinas, 2001.
SORDI, Mara R. L. Relatório técnico de pesquisa. PUC-Campinas, 2002.
TORRES SANTOMÈ, J. A educação em tempos de neoliberalismo. Porto Alegre: Artmed, 2003.