DEVELOPING SCHOOL CULTURE BY MEANS OF CONCEPTIONS AND KNOWLEDGE IN TEACHER FORMATION PROJECTS
Keywords:
History, Knowledge, Formation of Teachers, Pertaining to School CultureAbstract
This work presents the partia/ results of research developed by means of the project entitled "Educative Conceptions and Know/edge in the Formation of Teachers: a historical reconstitution under the optics of school culture" that was deve/oped during the period of 1900 to 1970. The analyzed data carne from the archives of an institution dedicated to the formation of teachers, using conceptions and know/edge that are found in three documents. Examining them revea/s evidence that distinct conceptions of formation exist in the sarne project at the sarne time that principies of a new education are maintained in ai/ of them, which is being understood as data of school culture.
Downloads
References
BOURDIEU, P. Sociologia. ORTIZ, R. (Org.). São Paulo: Ática, 1983.
CHERVEL, A. Histórias das disciplinas esco lares; reflexões sobre um campo de pesquisa: ln: Teoria Educação. n.2, 1990.
CUNHA, M.V. John Dewey: uma filosofia para educadores. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
DE CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: RJ: Vozes, 1994.
DEWEY, J. Acriança e o programa escolar. ln: Vida e educação. Trd. Anísio Teixeira. São Paulo: Melhoramentos, 1971.
FREIRE, P. Educação como prática da li berdade. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1983.
JULIA, D. A Cultura escolar como objeto his tórico. ln: Revista brasileira de história da educação. SBHE: Autores Associados, n.1, jan., jun., 2001.
PARANÁ, Projeto de implantação da refor ma do ensino de 12 e 22 graus. Instituto de Educação do Paraná, 1972 (Mimeog.).
PARANÁ, Projeto de curso de habilitação de professores para o magistério pré-es colar, a nível de 2º grau em estudos adici onais. Instituto de Educação do Paraná, 1978 (Mimeog.)
ROUSSEAU, J.J. Emílio ou da educação. Trad.MICELLI,S.3.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1995.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1991.
SUCHODOLSKI, B. A Pedagogia e as gran des correntes filosóficas. Lisboa: Livros Horizonte, LTOA. 2000.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: RJ: Vozes, 2002.
VALDEMARIN, V.T. Estudando as lições de coisas. Campinas: Autores Associados, 2004.
VINAO, A. Fracassan lãs reformas educativas? La resouesta de um historiador. ln: Educação no Brasil: história e historiografia. Sociedade Brasileira de História da Educação (Org). Cam pinas, SP: Autores Associados: São Paulo: SBHE, 2001.