The pedagogical coordinator and the continuing formation of teachers in school

some perspectives

Authors

  • Isaneide Domingues Universidade Cidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n2a2027

Keywords:

Pedagogical coordination, Formation of teachers, Public policies

Abstract

The article discusses the pedagogical coordinator and its relation to be continuing formation of teacher in the school. Having as methodological indicator the qualitative research, the research sought to capture the perceptions of coordinators on teacher formation work developed in Municipal Schools of São Paulo. The text records a speech that attaches fundamental importance to pedagogical coordinator in formation at the school and has developed aspects involved in this process. Formation is seen as an inside out practice, influenced by school culture and by public policy proposals for teacher formation. As conclusion, the article highlights the importance of pedagogical coordinators engage
teachers in the formation process, based on concept of protagonism of the professionals, face the inexorable mediation of public policy for teacher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Isaneide Domingues, Universidade Cidade de São Paulo

Professora Doutora, Universidade Cidade de São Paulo, Curso de Gestão Escolar. R. Cesário Galeno, 475, Tatuapé, 03071-000, São Paulo, SP, Brasil. E-mail: <isandomin@gmail.com>.

References

Alarcão, I. (Org.). Escola reflexiva e nova racionalidade. Porto Alegre: Artmed, 2001.

Bruno, E.B.G.; Almeida, L.R.; Christov, L.H.S. (Org.). O coordenador pedagógico e a formação docente. São Paulo: Loyola, 2004.

Canário, R. A escola tem futuro? Das promessas às incertezas. Porto Alegre: Artmed, 2006.

Franco, M.A.S. A metodologia de pesquisa educacional como construtora da práxis investigativa. Nuances: Estudos sobre Educação, v.9, n.9/10, p.189-208, 2003.

Fusari, J.C. Formação contínua de educadores: um estudo de representações de coordenadores pedagógicos da Secretaria Municipal de Educação de São Paulo (SMESP). 1997. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1997.

Géglio, P.C. O papel do coordenador pedagógico na formação do professor em serviço. In: Placco, V.M.N.S.; Almeida, L.R. O coordenador pedagógico e o cotidiano da escola. São Paulo: Loyola, 2005. p.113-119.

Libâneo, J.C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2003.

Marcelo Garcia, C. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto, 1999.

Moita, M.C. Percursos de formação e de trans-formação. In: Nóvoa, A. (Org.). Vidas de professores. Porto: Editora Porto, 1992. p.111-139.

Nóvoa, A. A formação contínua entre a pessoa-professor e a organização-escola. In: Nóvoa, A. A formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2002. p.33-48.

Souza, M.V. Formação em serviço de professores da Secretaria Municipal de Educação de São Paulo: 1956-2004, gênese, transformações e desafios. 2005. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

Published

2013-09-11

How to Cite

Domingues, I. (2013). The pedagogical coordinator and the continuing formation of teachers in school: some perspectives. Revista De Educação PUC-Campinas, 18(2), 181–189. https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n2a2027

Issue

Section

Articles