Collective teaching work and pedagogical coordination between everyday heterogeneity and a project of teachers training
entre a heterogeneidade do cotidiano e um projeto de formação de professores
DOI:
https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n2a2026Keywords:
Pedagogical coordination, Teacher’s education, Collective teaching workAbstract
The article discusses the expectations and the learning process of a pedagogical coordinator and the possibilities of teachers training at the working hours of collective pedagogical work in the context of a research project that integrates college researchers and basic schools teachers that are interested in understanding how the collective spaces of the school are being constituted and and being used by the professionals as a training experience. The researchers followed
the collective workshops over a school semester by facing them as an opportunity of dialogue and production of meanings about the collective work itself and teachers trainning. It’s recognizable that the everyday heterogeneity, when prevents the hierarchy of priorities under the demands of practice and the urgency of the routine undertakes a project of teachers
training oriented by the partnership and the commitment with the students learning process.
Downloads
References
Bakhtin, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2002.
Bergson, H. Os pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1974.
Cunha, R.C.O.B.; Aragão, A.M.F. A interlocução como experiência de formação docente. Revista Comunicações, v.17, n.2, p.7-19, 2010.
Cunha, R.C.O.B.; Prado, G.V.T. Formação centrada na escola, desenvolvimento pessoal e profissional de professores. Revista de Educação PUC-Campinas, n.28, p.103-113, 2010.
Dias-da-Silva, M.H.G.F. A cultura da escola pública e a pesquisa colaborativa com professores: alguns conflitos. Perspectiva, v.19, n.1, p.149-165, 2001.
Fontana, R.A.C. Sala de aula: uma leitura pelo avesso. Presença Pedagógica, v.7, n.39, p.31-37, 2001.
Giovani, L.M. Do professor informante ao professor parceiro: reflexões sobre o papel da universidade para o desenvolvimento profissional de professores e as mudanças na escola. Caderno Cedes, v.19, n.44, p.46-58, 1998.
Heller, A. O cotidiano e a história. 6.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
Petit, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. 2.ed. São Paulo: Editora 34, 2009.
Petit, M. A arte de ler: ou como resistir à adversidade. São Paulo: Editora 34, 2010.
Placco, V.M.N.S.; Almeida, L.R.; Souza, V.L.T. O coordenador pedagógico (CP) e a formação de professores: intenções, tensões e contradições. Estudos e Pesquisas Educacionais, n.2, p.227-288, 2011.