Peer Mentoring Proposal for the continued training of teachers in Elementary School I

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v29a2024e10777

Keywords:

Knowledge sharing, Continuing training, Knowledge management, Peer mentoring

Abstract

The contemporary educational scenario has become more complex and diverse, and educators may be faced with students who have diverse educational demands, exacting knowledge that is aligned with the specificities of these students. Therefore, continued training is extremely important for teachers, regardless of their professional stage. This article aims to propose a peer mentoring model in the process of sharing knowledge, among elementary school teachers, within continuing education in basic education. The methodology of this study is of an applied nature, a qualitative approach using a bibliographic review using narrative and integrative literature review methods. In this way, the results obtained provided a theoretical basis for proposing a peer mentoring model for the continued training of elementary school teachers from the perspective of Knowledge Management in educational context. Therefore, it was concluded that the proposal for peer mentoring within training can help share knowledge, generating new knowledge and positively impacting teacher development and the quality of teaching in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barroso, F. J. R.; David, M. L. S. Formação docente: perspectivas e implicações do compartilhamento de memórias e experiências. Ensino em Perspectivas, v. 3, n. 1, p. 1-11, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8880. Acesso em: 23 set. 2023.

Bortoncello, T. D. et al. Formação continuada de professores: a construção do conhecimento compartilhado em uma escola de São João do Polêsine, RS. 2023. Dissertação (Mestrado Profissional em Políticas Públicas e Gestão Educacional) – Universidade Federal de Santa Maria, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/29084. Acesso em: 1 ago. 2023

Bortoncello, T. D.; Lima, G. E.; Bolzan, D. P. V. Como os professores aprendem via aprendizagem colaborativa? Revista Espaço Pedagógico, v. 30, e14826, 2023. Doi: https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.14826

Brasil. Casa Civil. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Casa Civil, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 maio 2024.

Brasil. Concelho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB nº 2, de 11 de setembro de 2001. Institui Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB0201.pdf. Acesso em: 10 maio 2024.

Brasil. Ministério da Educação. Resolução nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: Conselho Nacional De Educação, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=2298-rceb005-09&category_ slug=dezembro-2009-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 maio 2024.

Bulcão, A. J.; Silva, F. G.; Alves, K. E. C. Formação continuada: concepções e práticas para uma educação inclusiva no Ensino Fundamental I. Ensino em Perspectivas, v. 3, n. 1, p. 1-11, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8870. Acesso em: 1 nov. 2023.

Burns. R. W. Notes: Five Stages of Acquiring Expertise - Novice to Expert. University of North Florida. 2023. Disponível em: https://www.rebeccawestburns.com/my-blog-3/notes/five-stages-of-acquiring-expertisenovice-to-expert. Acesso em: 2 mar. 2023.

Cheng, E. C. K. Successful Transposition of Lesson Study. A Knowledge Management Perspective. Springer Briefs In Education. Hong Cong, 2019.

Chitolina, R. F.; Backes, L.; Casagrande, C. A. A construção do conhecimento pedagógico na formação inicial de professores. Cadernos Cajuína, v. 6, n. 2, p. 50-71, 2021. Disponível em: https://cadernoscajuina.pro.br/revistas/index.php/cadcajuina/article/view/475. Acesso em: 19 ago. 2023.

Dalkir. K. Knowledge Management in Theory and Practice. London: Third Edition, 2017. Disponível em: https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9780080547367/knowledge-management-theory-practicekimiz-dalkir. Acesso em: 5 jan. 2023.

Dreyfus, H. L.; Dreyfus, S. E. The ethical implications of the five-stage skill-acquisition model. Bulletin of Science, Technology & Society, v. 24, n. 3, p. 251-264, 2004. Doi: https://doi.org/10.1177/0270467604265023

Erlich, P. Mentoria e adesão à atividade física: o caso dos usuários da Academia CHESF. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão Empresarial) – Faculdade Boa Viagem, Recife, 2010. Disponível em: http://favip.edu.br/arquivos/562012141840.pdf. Acesso em: 23 ago. 2023.

Flores, S. et al. Mentoring in the professional development of teachers related to the planning of their classes, integrating technologies. SciELO Preprints, 2022. Doi: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.3942

Imbernón, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. Cortez editora, 2022. Kolb, A. Y. Inventário de Estilo de Aprendizagem Kolb 4.0. Boston: Hay Group. 2011.

Kram, K. E. Mentoring process at work: developmental relationships in managerial carees. Tese (Doutorado em Filosofia) – Yale School of Organization and Management University, Estados Unidos, 1980. Disponível: https://www.proquest.com/openview/b61497288ff45142743d3212784511cd/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y. Acesso em: 5 ago. 2023.

Leite, E.; Silva, B. D.; Lencastre, J. A. Estilos de aprendizagem de professores em formação continuada: indicativo para ambiente híbrido. Revista de Estilos de Aprendizaje, v. 16, n. 31, p. 92-105, 2023. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/84452. Acesso em: 16 out. 2023.

Lima, F. A. (org.). Gestão escolar: reflexões e possibilidades frente aos desafios da parendizagem. Campinas Grande: Licuri, 2023. Doi: https://doi.org/10.58203/Licuri.2072

Lima, G. Formação continuada para a inclusão. 2022. 61 f. Trabalho de Conclusão de Curso [Licenciatura em Pedagogia] – Universidade Federal de Alagoas, Delmiro Gouveia, 2022. Disponível em: https://www.repositorio.ufal.br/handle/123456789/8837. Acesso em: 10 nov. 2023.

Lima, V. V. Espiral construtivista: uma metodologia ativa de ensino-aprendizagem. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 21, p. 421-434, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/736VVYw4p3MvtCHNvbnvHrL/?format=html&lang=pt. Acesso em: 8 ago. 2023.

Luiz, M. C. (org.). Mentoria de diretores de escola: orientações práticas. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022. Disponível em: https://pedroejoaoeditores.com.br/2022/wp-content/uploads/2022/05/EBOOK_Mentoriade-diretores-de-escola.pdf. Acesso em: 25 ago. 2023.

Maia, H. C. F. N.; Brito, L. M. P.; Neto, M. P. R. Mentoring como facilitador da gestão do conhecimento: um estudo em instituição de educação profissional. Gestão & Planejamento-G&P, v. 23, n. 1, 2022. Disponível em: https://revistas.unifacs.br/index.php/rgb/article/view/6374. Acesso em: 29 set. 2023.

Marcinkus Murphy, W. Reverse mentoring at work: Fostering cross‐generational learning and developing millennial leaders. Human Resource Management, v. 51, n. 4, p. 549-573, 2012. Doi: https://doi.org/10.1002/hrm.21489

Ministry of Education Ontario. New Teacher Induction Program: Elements of Induction Handbook. Canadá: OME, 2021. Disponível em: https://files.ontario.ca/edu-ntip-inductions-manual-en-2022-04-07.pdf. Acesso em: 14 set. 2023.

Moran, J. Ampliando as práticas de mentoria na Educação. Blog Educação Transformadora, [S. l.], 2019. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2019/08/mentoria_Moran.pdf. Acesso em: 25 jan. 2023.

Mullen, C. A.; Klimaitis, C. C. Defining mentoring: a literature review of issues, types, and applications. Annals of the New York Academy of Sciences, v. 1483, n. 1, p. 19-35, 2021. Doi: https://doi.org/10.1111/nyas.14176

Nóvoa, A. Reinventar a formação docente. In: Carvalho, C. M. N.; Soares, I. B; Costa, M. L. R. (org.). Veredas e (re) configurações da formação docente. Belo Horizonte: Editora UEMG. 2022.

Parker, L.; Xu, S.; Chi, C. Chinese Preservice Teachers’ Perspectives of Mentoring Relationships in an International Learning Partnership. Journal of Teacher Education, v. 73, n. 5, p. 525-537, 2022. Doi: https://doi.org/10.1177/00224871221108655

Pizzolato, D.; Dierickx, K. Reverse mentoring to enhance research integrity climate. BMC Research Notes, v. 15, n. 1, p. 209, 2022. Doi: https://doi.org/10.1186/s13104-022-06098-w

Rolfe, A. How To Design and Run Your Own Mentoring Program. Australia: Mentoring Works, 2006. Disponível em: http://mentoring-works.com/wp-content/uploads/2012/12/How-To-Design-and-Run-Your-Own-Mentoring-Program.pdf. Acesso em: 18 dez. 2022.

Santos, A.; Sampaio, B. Programa de mentoria por pares no agrupamento de Escolas Santos Simões. Práticas de Flexibilidade em Diálogo II, p. 32, 2020. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://aesantossimoes.pt/wpcontent/uploads/2021/12/Programa_Mentoria_AE_Santos_ Simoes_2020_2021.pdf. Acesso em: 10 nov. 2022.

Sousa, L. M. M., et al. A metodologia de revisão integrativa da literatura em enfermagem. Revista Investigação Enfermagem, v. 21, p. 17-26, 2017.

Souza, M. A. R. O papel do coordenador pedagógico como articulador na formação continuada do professor. Campinas Grande: Editora Licuri, 2023. Disponível em: https://editoralicuri.com.br/index.php/ojs/article/view/241. Acesso em: 25 out 2023. Unesco. Declaração de Salamanca e Linha de Ação sobre Necessidades educativas especiais. Brasília: Unesco, 1994.

Wiig, K. M. Knowledge Management Foundations. Arlington: Schema Press, LTD, 1993.

Xu, S. Introduction--Broadening Teacher Candidates’ Horizons: An Introduction to the Teacher Education Reciprocal Learning Program. Journal of Teaching and Learning, v. 13, n. 1, p. 1-6, 2019a. Doi: https://doi.org/10.22329/JTL.V13I1.5987

Xu, S. Reciprocal learning in teacher education between Canada and China. Teachers and Teaching, v. 25, n. 6, p. 703-729, 2019b. Doi: https://doi.org/10.1080/13540602.2019.1659766

Zauchner-Studnicka, S. A. A model for reverse-mentoring in education. International Journal of Educational and Pedagogical Sciences, v. 11, n. 3, p. 551-558, 2017.

Published

2024-07-23

How to Cite

Bolsonello, J., de Barros Lara, A. M., & Macuch, R. da S. (2024). Peer Mentoring Proposal for the continued training of teachers in Elementary School I. Revista De Educação PUC-Campinas, 29. https://doi.org/10.24220/2318-0870v29a2024e10777

Issue

Section

Original