CULTURAL INHERITANCE AND FAMILY PEDAGOGICAL WORK: STUDY STARTING AT THE HIGH SCHOOL PRODUCTION

Authors

  • Ricardo José Mezzomo

Keywords:

School Findings, Educational Strategies, School Excellence

Abstract

The present article approaches the results of a research in which the goal is to understand and to identify some educational strategies in families with children who have high school grades and better score. This investigation has used questionnaires and interviews with parents and students of a private school in Blumenau, Santa Catarina. The analyses have showed the intense motherly following, the readings and writings since the childhood, the discipline in the studies at home, the family encouragement to get high grades and the high investment in children’s education. One of the purposes of this article is to offer some subsidies to keep a debate on the values attached to these families as well as to explain the way children from these families got high school grades and better
score.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Fátima; ORTIGÃO, Isabel; FRANCO, Creso. Origem social e risco de repetência: interação raça-capital econômico. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.37, n.130, p.161-180, jan./abr., 2007.

BOURDIEU, Pierre. Futuro de classe e causalidade do provável. In: . Escritos de educação. Org.: Maria Alice Nogueira e Afrânio

Mendes Catani. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.

____. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004.

BRANDÃO, Zaia. Entre questionários e entrevistas. In: NOGUEIRA, M. A.; ROMANELLI, Geraldo; ZAGO, Nadir. (org.). Família & escola: trajetórias de escolarização em camadas médias e populares. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

LAHIRE, Bernard. Sucesso Escolar nos meios populares: as razões do improvável. São Paulo:: Ática, 1997.

LELIS, Isabel. O significado da experiência escolar para segmentos das camadas médias. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 125, p.

-160, maio/ago. 2005.

NOGUEIRA, Maria Alice. A escolha do estabelecimento de ensino pelas famílias. A ação discreta da riqueza cultural. Revista Brasileira de Educação. São Paulo, n. 7, p. 42-56, jan./abr. 1998.

___. PEREIRA, Gilson Ricardo de Medeiros; ANDRADE, Maria da Conceição Lima de (Org.). Programa de Pesquisas Integradas:

desigualdades frente à escola e à cultura. Centro de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, FURB. Blumenau, 2006.

___; ROMANELLI, Geraldo; ZAGO, Nadir. Família & Escola: trajetórias de escolarização em camadas médias e populares. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

ROMANELLI, Geraldo. Famílias de camadas médias e escolarização superior dos filhos. O estudante trabalhador. In: NOGUEIRA, M. A.; ZAGO, N. Família & Escola: Trajetórias de escolarização em camadas médias e populares. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003a.

SCHWARTZMAN, Simon. Posição social da família e experiência universitária. São Paulo, NUPES,1992.

THIN, Daniel. Para uma análise das relações entre famílias populares e escola: confrontação entre lógicas socializadoras. Revista Brasileira de Educação. v. 11 n. 32 maio/ago. 2006. Tradução: Anna Carolina da Matta Machado.

ZAGO, Nadir. Quando os dados contrariam as previsões estatísticas: os casos de êxito escolar nas camadas socialmente desfavorecidas. Cadernos de Psicologia e Educação - Paidéia, USP/Ribeirão Preto, v. 10, n. 18, p. 70-80, 2001.

Published

2008-11-30

How to Cite

Mezzomo, R. J. (2008). CULTURAL INHERITANCE AND FAMILY PEDAGOGICAL WORK: STUDY STARTING AT THE HIGH SCHOOL PRODUCTION. Revista De Educação PUC-Campinas, (25). Retrieved from https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/104

Issue

Section

Articles