Brazil’s National System for the Evaluation of Higher Education: Context, Challenges and Perspectives

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v26e2021a5312

Palabras clave:

SINAES, Evaluation policies, Higher Education

Resumen

This article discusses the implementation of the National System for the Evaluation of Higher Education (SINAES) from its inception in 2004 to present times, giving special attention to advances achieved and to the challenges that must be met in the near future. After a discussion of higher education quality assurance from an international perspective, the text examines adjustments that have been made to operationalize the implementation of the SINAES model and then emphasizes the importance of improving the self-evaluation component of the System. The article concludes by addressing the challenges that must still be met, such as the inclusion within SINAES of state higher education systems, the improvement of indicators and external evaluators, the effective utilization evaluation results, the need to distinguish evaluation processes from regulation policies, and the possibility of transforming the existing framework into a multidimensional evaluation model.  

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Robert Evan Verhine, Universidade Federal da Bahia

Universidade Federal da Bahia, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação. Av. Reitor Miguel Calmon, s/n., Campus Canela, Vale do Canela, 40110-100, Salvador, BA, Brasil. Correspondência para/Correspondence to: R.E. VERHINE. E-mail: <rverhine@gmail.com>.

Lys Maria Vinhaes Dantas, Universidade Federal da Bahia

Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Centro de Artes, Humanidades e Letras, Área Ciências Sociais Aplicadas. Cachoeira, BA, Brasil.

Citas

Alderman, G.; Brown, R. Can quality assurance survive the market: accreditation and audit at the crossroads, Higher Education Quarterly, v. 59, n. 4, p. 313-328, 2005.

Bae, S. redesigning systems of school accountability: a multiple measures approach to accountability and support. Education Policy Analysis Archives, v. 26, n. 8, p. 1-28, 2018.

Billing, D. International comparisons and trends in external quality assurance of higher education. Higher Education, v. 47, p. 113-37, 2004.

Brasil. Lei nº 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 2004.

Brasil. Ministério de Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Avaliação multidimensional de programas de pós-graduação. Relatório Técnico DAV. Brasília: CAPES, 2019.

Brasil. Ministério de Educação. Da concepção à regulamentação. 2. ed. Brasília: INEP/MEC, 2004.

Brasil. Ministério de Educação. Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior: análise dos relatórios de autoavaliação das instituições de educação superior. v. 3. Brasília: INEP/MEC, 2011.

Brennan, J. Authority, legitimacy and change: the rise of quality assurance in higher education. Higher Education Management, v. 9, n. 1, p. 7-30, 1997.

Brennan, J.; Shah, T. Managing quality in higher education: an international perspective on institutional assessment and change. Buckingham: OECD, 2001.

Dias Sobrinho, J. Avaliação: políticas educacionais e reformas da educação superior. São Paulo: Cortez, 2003.

European Commission. Initiative of quality assurance and assessment of higher education in Europe. Luxembourg: Office of the Official Publications of the European Commission, 1995.

Goe, L. Evaluating teaching with multiple measures. Washington: American Federation of Teachers, 2010

Kerr, C. The uses of the university. Cambridge: Harvard University Press, 1982.

King, R. K. Governance and accountability in the regulatory state. Higher Education, v. 53, p. 411-430, 2007.

Lim, D. Quality assurance in Higher Education: a study in developing countries. Oxfordshire: Routledge, 2017.

Polidori, M. M. Políticas de avaliação da educação superior brasileira: Provão, SINAES, IDD, CPC, IGC e outros índices. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 14, n. 2, p. 267-290, jul. 2009.

Rhoades, G.; Sporn, B. Quality assurance in Europe and the U.S.: professional and political economic framing of higher education policy. Higher Education, v. 43, p. 355-90, 2002.

Rothman, R. Data dashboards: accounting for what matters. Washington: Alliance for Excellent Education, 2015.

Sguissardi, V. Regulação estatal versus cultura de avaliação institucional? Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 13, n. 3, p. 857-862, 2008.

Thune, C. The European systems of quality assurance: dimensions, harmonization and differentiation. Higher Education Management, v. 10, n. 3, p. 9-26, 1998.

van Vught, C.; Westerheijden, D. F. Quality management and quality assurance in European higher education: methods and mechanisms. Luxembourg: Office of the Official Publications of the European Commission, 1993.

Verhine. R. E. Avaliação da CAPES: subsídios para a reformulação do modelo. In: Machado, D.; Junior Silva, J. R.; Oliveira, J. F. (org.). Reformas e políticas: educação superior e pós-graduação no Brasil. Campinas: Alínea, 2008. p. 165-188.

Verhine, R. E. Avaliação e regulação da educação superior: uma análise a partir dos primeiros 10 anos do SINAES. Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 20, n. 3, p. 603-619, 2015.

Verhine, R. E.; Dantas, L. V. A avaliação do desempenho de alunos de educação superior: uma análise a partir da experiência do ENADE. In: Lordêlo, J. A.; Dazzani, M. V. Avaliação educacional: desatando e reatando nós. Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2009. p. 347-405.

Verhine, R. E.; Dantas, L. V. Brazil: problematics of the tripartite federal framework. In: Carnoy, M. et al. Higher education in federal countries: a comparative study. New York: Sage, 2018. p. 212-257.

Verhine, R. E.; Dantas, L. V.; Soares, J. F. Do Provão ao ENADE: uma análise comparativa dos exames nacionais utilizados no ensino superior brasileiro. Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 14, n. 52, p. 291-310, 2006.

Verhine, R. E.; Freitas, A. M. A Avaliação da educação superior: modalidades e tendências no cenário internacional. Ensino Superior Unicamp, v. 3, p. 16-39, 2012.

Vught, F. A.; Ziegele, F. (ed.). Multidimensional Rankings: the design and development of U-Multirank. Dordrecht: Springer, 2012

Weber, S. Avaliação e regulação da educação superior: conquistas e impasses, Educação & Sociedade, v. 31, n. 113, p. 1247-1269, 2010.

Zoghbi, A. C. P.; Oliva, B. T; Moricon, M. Aumentando a eficácia e a eficiência da avaliação do Ensino Superior: uma análise do uso do ENEM como alternativa ao ENADE para ingressantes. In: V Reunião da ABAVE, 2009, Salvador. Anais [...]. Salvador: Associação Brasileira de Avaliação Educacional, 2009. p 1-18.

Publicado

2021-11-04

Cómo citar

Verhine, R. E., & Dantas, L. M. V. (2021). Brazil’s National System for the Evaluation of Higher Education: Context, Challenges and Perspectives. Revista De Educação PUC-Campinas, 26. https://doi.org/10.24220/2318-0870v26e2021a5312