Social representations of undergraduate students in food engineering course on the teacher and student relationship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v28e2023a8445

Keywords:

Aprendizagem, Engenharia de alimentos, Ensino superior, Relação professor e estudantes, Representações sociais

Abstract

The article presents the results of descriptive, qualitative research, whose general objective was to understand the meanings attributed by Higher Education students to the professor-student relationship, and whose specific objective aimed to underscore the content organization the professor – student relationship representations. In producing data, we applied a questionnaire to 53 students of the Food Engineering Course, using the Free Association of echnical Words (TALP). In the data analysis, we used simple statistical operations, which helped organize the structure of the subjects’ representations. The results show that the professor-student relationship has a sense of friendship, respect, understanding, and empathy for some students. In contrast, for others, it has a sense of distance, hierarchy, and difficulty, which leads us to conclude that such discrepant representations are historical-social products related to the practices of individuals, which can directly influence the undergraduates learning process. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abric, J.-C. (org.). Pratiques sociales et représentations. Paris: Presses Universitaires de France, 1997.

Abric, J.-C. Central system, peripheral system: their functions and roles in the dynamics of social representations. Papers on Social Representations – Textes sur les Représentations Sociales, v. 2, n. 2, p. 75-78, 1993.

Aroeira, K. P.; Merlo, F. W. Relação professor e aluno no ensino superior: reflexões no contexto de formação de professores de Educação Física. In: XVI ENDIPE - Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino, 2012, Campinas. Anais [...]. Campinas: Unicamp, 2012.

Arruda, A. Viver é muito perigoso: a pesquisa em representações sociais no meio do rodamoinho. In: Coutinho, M. P. et al. (org.). Representações sociais: abordagem interdisciplinar. João Pessoa: Editora universitária, 2003. p. 11- 31.

Azevedo, R. L. De quem é a Universidade? Um estudo sobre a relação de poder na interação aluno-professor. 2018. 152 f. Dissertação (Mestrado em Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde) – Universidade de Brasília, Brasília, 2018.

Barros, F. R. Impactos afetivos das práticas pedagógicas no ensino superior: o olhar dos alunos. 2017. 278 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.

Cavaca, A. G. et al. A relação professor-aluno no ensino da Odontologia na Universidade Federal do Espírito Santo. Trabalho, Educação e Saúde, v. 8, n. 2, p. 305-318, 2010. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462010000200008

Cosso, E. Representações sociais de professores e alunos do ensino superior sobre relação professor e aluno. 2017. 89 f. Tese (Doutorado em Psicologia Educacional) – Centro Universitário Fieo, Osasco, 2017.

Cunha, M. I. A universidade: desafios políticos e epistemológicos. In: Cunha, M. I. (org.). Pedagogia universitária: energias emancipatórias em tempos neoliberais. Araraquara: Junqueira & Marin, 2006. p. 13-29.

Day, C. Pasión por enseñar: la identidad personal y professional del docente y sus valores. Madrid: Narcea, 2011.

Gilly, M. Les représentations sociales dans le camp éducatif. In: Jodelet, D. (dir.). Les représentations sociales. Paris: Presses Universitaires de France, 1989. p. 363-384.

Jodelet, D. Les représentations sociales. Paris: Presses universitaires de France, 1989.

Lombardi, M. R. A engenharia brasileira contemporânea e a contribuição das mulheres nas mudanças recentes do campo profissional. Revista Tecnologia e Sociedade, n. 2, p. 109-131, 2006.

Masetto, M. T. Competência pedagógica do professor universitário. 2. ed. São Paulo: Summus, 2012.

Moscovici, S. O fenômeno das representações sociais. In: Moscovici, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2003. p. 29-109.

Mota, C. S. A influência da relação afetiva entre professores e estudantes do curso de educação física da UEFS no processo de formação acadêmica. 2017. 154 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2017.

Nóbrega, S. M.; Coutinho, M. P. L. O Teste de Associação Livre de Palavras. In: Coutinho, M. P. L. (org.). Representações sociais: abordagem interdisciplinar. João Pessoa: Editora Universitária, 2003.

Nóvoa, A. A Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.

Oliveira, C. T. et al. Percepções de estudantes universitários sobre a relação professor-aluno. Psicologia Escolar e Educacional, v. 18, n. 2, p. 239-246, 2014.

Pereira, A. B. Afetividade na relação professor-aluno: uma pesquisa bibliográfica exploratória. 2017. 144 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.

Rateau, P. et al. Social Representation Theory. In: Van Lange, P. A. M.; Kroglanski, A. W.; Higgins, E. T. (org.). Handbook of Theories of Social Psychology. London: SAGE, 2012. v. 2.

Ribeiro, M. L. A afetividade na relação educativa. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 27, n. 3, p. 403-412, 2010.

Ribeiro, M. L.; Jutras, F.; Louis, R. Análise das representações sociais de afetividade na relação educativa. Psicologia da Educação, v. 20, p. 1-163, 2005.

Rouquette, M.; Rateau, P. Introduction à l’étude des représentations sociales. Saint-Martin-d’Hères (Isère): PUG, 1998.

Souza, C. F. S. Relação afetiva entre professora e estudantes do Ensino Superior: sentidos, desafios e possibilidades. 2016. 171 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2016.

Veras, R. S.; Ferreira, S. P. A. A afetividade na relação professor-aluno e suas implicações na aprendizagem, em contexto universitário. Educar em Revista, n. 38, p. 219-235, 2010. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=155018477015. Acesso em: 7 maio 2019.

Published

2023-08-17

How to Cite

de Santana Soares Silva, A., & Lopes Ribeiro, M. (2023). Social representations of undergraduate students in food engineering course on the teacher and student relationship. Revista De Educação PUC-Campinas, 28. https://doi.org/10.24220/2318-0870v28e2023a8445

Issue

Section

Articles