EDUCATIONAL PROCESSES IN PLACES WITH FREEDOM DESTITUTION

Authors

  • Elenice Maria Cammarosano Onofre

Keywords:

Human rights, School education in prison, Educational processes in prision

Abstract

This text presents ref/ection upon the educational processes that happen in places with freedom destitution, seeking to evidence that prison based on the authoritarian exercise of power happen, denies the possibility of reintegration of the person in the society. The qualitative research has as the object of the study a schoo/ inside a ma/e prison of the state of São Pau/o/Brazil. The methodological procedures used are the documental ana/ysis, informal conversations and semi­ strutured interviews, and the subjects are eighteen students and eight teachers. The analysis of the data col/ected are analysed based on authors involved in this theme in Latin America, allows to reorganize paths to the educational practices that happen inside those prison unities, specially inside the schoo/ which, a/thoug inside a repressive context, performs the nature of its function: mediator among know/edge, cultures and the reality, offering possibilities of preservation of the human rights of young peop/e and adults in freedom destitution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, S. Sistema penitenciário no Brasil: problemas e desafios. Revista USP, São Paulo, v.9, p.65-78, 1991.

BORDINI,E.B.T.;ADORNO, S. Homens persis­tentes, instituições obstinadas: a reincidência na penitenciária de São Paulo. Temas IMESC: Sociologia, Direito, Saúde, v.3, n.1, p.87-109, 1986.

BRANT, V.C. O trabalho encarcerado. Rio de Janeiro: Forense, 1997.

BRASIL. Leis, decretos, etc. Lei de Execução Penal nº 7.210, de 11 de julho de 1984. São Paulo: Saraiva, 1993.

DUSSEL, E. Transmodernidad e interculturalidad: interpretación desde la filosofia de la liberacón. México: UAM-IZ, 2005.

DUSSEL, E. A crítica ética do sistema vigente: a partir da negatividade das vítimas. ln:DUSSEL,

E. Ética da libertação: na idade da globalização e da exclusão. Petrópolis: Vozes, 2002. p.313- 414.

DUSSEL, E. Autopercepción intelectual de un proceso histórico. En búsqueda dei sentido (origen y desarrollo de una filosofia de la liberación). Anthropos, p. 13-46, 1998.

DUSSEL, E. A Pedagógica Latino-Americana: antropológica 111. /n:DUSSEL,E. Para uma ética da libertação /atino-americana. São Paulo: Loyola; 1977. p.153-281.

FIORI,E.M.Conscientizaçãoe educação. Edu­cação e Realidade, v.11, n.1, p. 3-1O, 1986.

FOUCAULT, M.Vigiare punir: história da violên­ cia nas prisões. Petrópolis: Vozes, 1987.

FREIRE, P. Educação como prática da liberda­ de. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança:um reen­ contro com a pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.

SCARFÓ, F.J. EI derecho a la educación en las cárceles como garantia de la educación en derechos humanos (EDH). Revista //OH, San José,Costa Rica, n.36,p.291-324,2003. (Edición especial sobre educación en derechos huma­ nos).

WACQUANT, L. A aberração carcerária à moda francesa. Revista de Ciências Sociais, v.47,n.2, p.215-232,2004.

Published

2009-12-31

How to Cite

Onofre, E. M. C. (2009). EDUCATIONAL PROCESSES IN PLACES WITH FREEDOM DESTITUTION. Revista De Educação PUC-Campinas, (27). Retrieved from https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/67

Issue

Section

Articles