CHALLENGES IN THE TEACHER EDUCATION
THE RELATION BETWEEN TEACHING AND RESEARCH
DOI:
https://doi.org/10.24220/2318-0870v0n28a66Keywords:
Teaching, Teacher education, ResearchAbstract
It is analyzed the formative role played by the participation of the future teachers of Physics and Biological Sciences, in projects that articulate teaching and research in teaching. It is analyzed reports written by the students in the end of their participation in two projects in the graduation. The contributions pointed
in the texts were analyzed, and using some notions of the Analysis of Speech, in special that of effects of senses, were interpreted the main expressed manifestations, that are: increase in value of the
collectivity, new perspectives and rupture.
Downloads
References
AMORIN, A.A.; FREITAS, D.; KINOSHITA, L.S. O trabalho em equipe como condição de produção de conhecimentos e as relações entre ensino e a pesquisa no tear da prática pedagógica: o estudo de um caso no Brasil. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v.4, n.3, p.100-112, 2004.
ANDRÉ, M. Pesquisa, formação e prática docente. In: ANDRÉ, M. (Org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. Campinas: Papirus, 2001. p.55-69.
BEILLEROT, J. A pesquisa: esboço de uma análise. In: ANDRÉ, M. (Org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. Campinas: Papirus, 2001. p.71-90.
CONTRERAS, J. La autonomia del profesorado. Madrid: Morata, 1997.
GALIAZZI, M.C.; MORAES, R. Educação pela pesquisa como modo, tempo e espaço de qualificação da formação de professores de ciências. Ciência e Educação, v.8, n.2, p.237-252, 2002.
LÜDKE, M. A complexa relação entre o professor e a pesquisa. In: ANDRÉ, M. (Org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. Campinas: Papirus, 2001. p.27-54.
ORLANDI, E. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 5. ed. Campinas: Pontes, 2003.
ORLANDI, E. Discurso e leitura. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2000.
ORLANDI, E. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. Petrópolis: Vozes, 1996.
ORLANDI, E.; GUIMARÃES, E.; TARALLO, F. Vozes e contrates: discurso na cidade e no campo. São Paulo: Cortez, 1989.
SANTOS, L.L.C.P. Dilemas e perspectivas na relação entre ensino e pesquisa. In: ANDRÉ, M. (Org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. Campinas: Papirus, 2001. p.11-25.
SILVA, H.C., et al. O dado empírico de linguagem na perspectiva da análise de discurso francesa: um exemplo sobre as relações discursivas entre ciências, cotidiano e leitura. Ciência e Educação, v.12, n.3, p.347-364, 2006.
ZEICHNER, K. Para além da divisão entre professor pesquisador e pesquisador acadêmico. In: GERALDI, C.; FIORENTINI, D.; PEREIRA, E. (Org.). Cartografias do trabalho docente: professor(a)- pesquisador(a). Campinas: Mercado de Letras- ALB, 1998. p.207-236.
ZEICHNER, K. El maestro como profesional reflexivo. Cuadernos de Pedagogía, n.220, p.44-49, 1992.