Teaching strategies in human anatomy using alternative methodologies: influence on university students’ learning
DOI:
https://doi.org/10.24220/2318-0870v27e2022a5209Keywords:
Anatomy, College education, Teaching, Alternative methodologies, Educational qualityAbstract
This study provides an analysis of the complementary use of alternative methodologies in the teaching of Human Anatomy at a public university in the Vale do São Francisco since the teaching-learning process is constantly improving to improve education. The elaboration of new teaching methods are strategies to add and make the classes of the discipline more pleasant and to overcome the challenges of the traditional class, such as the difficulty in obtaining corpses for dissection. In this way, students enrolled in the Systemic Human Anatomy discipline of health care courses (n=79) traditionally took practical classes (using plastic and cadaveric models), and with alternative methodologies. An activity was applied for each content, such as Body Painting, Face Mat, Image and Action Game, Clay, History Book, Papercraft, and Painting on Paper. Each class taught was assessed for knowledge obtained by students through pre and post-tests, specific questionnaires, and student satisfaction according to the methodology proposed was measured using a Likert scale questionnaire. It was evident that alternative methodologies have been shown to promote learning in Human Anatomy, providing a more meaningful and effective memory of the content and being well accepted by students of Health Sciences courses.
Downloads
References
Bacich, L.; Moran, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
Berquó, E. S.; Cavenaghi, S. M. Tendências dos diferenciais educacionais e econômicos da fecundidade no Brasil entre 2000 e 2010. In: Anais do XIX Encontro Nacional de Estudos Populacionais, 2016, São Pedro-SP. Anais [...]. São Pedro: Associação Brasileira de Estudos Populacionais, 2016. p. 1-21.
Bonini-Rocha, A. C. et al. Satisfação, percepção de aprendizagem e desempenho em vídeo aula e aula expositiva. Ciências & Cognição, v. 19, n. 1, p. 47-57, 2014.
Borochovicius, E.; Tortella, J. C. B. Aprendizagem baseada em problemas: um método de ensino-aprendizagem e suas práticas educativas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 22, n. 83, p. 263-294, 2014.
Boruchovitch, E.; Bzuneck, J. A motivação do aluno: contribuições da Psicologia Contemporânea. Petrópolis: Editora Vozes, 2010.
Braid, F.; Williams, S. B.; Weller, R. Design and validation of a novel learning tool, the ‘‘anato-rug,’’ for teaching equine topographical anatom. Anatomical Sciences Education, v. 5, n. 1, p. 256-263, 2012.
Braid, L. M. C.; Machado, M. F. A. S.; Aranha, A. C. Estado da arte das pesquisas sobre currículo em cursos de formação de profissionais da saúde: um levantamento a partir de artigos publicados entre 2005 e 2011. Interface – Comunicação, Saúde, Educação. v. 16, n. 42, p. 679-692, 2012.
Bunicoski, M. M. Escultura em papel: fazendo arte na educação básica. 2013. Monografia (Graduação em Licenciatura em Arte) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2013.
Carvalho, M. M.; Waltenberg, F. D. Desigualdade de oportunidades no acesso ao ensino superior no Brasil: uma comparação entre 2003 e 2013. Economia Aplicada, v. 19, n. 2, p. 369-396, 2015.
Damasceno, S. A. N.; Cória-Sabini, M. A. Ensinar e aprender: saberes e práticas de professores de anatomia humana. Revista Psicopedagogia, v. 20, n. 63, p. 243-254, 2003.
Derdyk, E. O desenho da figura humana. São Paulo: Scipione, 1990.
Departamento Intersindical de Estatística e Estudos Socioeconômicos. Escolaridade e trabalho: desafios para a população negra nos mercados de trabalho metropolitanos. Estudo & Pesquisas, v. 3. n. 37, p. 1-34, 2007.
Ferreira, S. G.; Veloso, F. A. Mobilidade in’tergeracional de educação no Brasil. Pesquisa e Planejamento Econômico, v. 33, n. 3, p. 481-513, 2003.
Fofonca, E. et al. Metodologias pedagógicas inovadoras: contextos da educação básica e da educação superior. Curitiba: Editora IFPR, 2018.
Fonseca, R. S. et al. O perfil sociodemográfico dos estudantes universitários: estudo descritivo-correlacional entre uma universidade portuguesa e brasileira. Educação em Foco, v. 24, n. 1 p. 341-366, 2019.
Fornaziero, C. C. et al. O Ensino da Anatomia: integração do corpo humano e meio ambiente. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 34, n. 2 p. 290-297, 2010.
Goulart, L. et al. A pintura corporal como recurso metodológico para o ensino da anatomia humana para estudantes de medicina da Universidade Federal do Amazonas, Brasil. Lecturas: Educación Física y Deportes, v. 20, n. 209, p. 2, 2015.
Hargreaves, A. O ensino como profissão paradoxal. Pátio: Revista Pedagógica, v. 4, n. 16, p. 13-18, 2011.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior: divulgação dos principais resultados. Brasíla: Ministério da Educação, 2016.
Kapit, W.; Elson, L. M. Anatomia: manual para colorir. São Paulo: ROCA, 2002.
Kishimoto, T. M. Jogos tradicionais infantis: o jogo a criança e a educação. Petropólis: Vozes, 1998.
Machado, J. M. A formação de professores: o planejamento das contações de histórias. 2016. Monografia (Graduação em Pedagogia) – Universidade Regional Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Santa Rosa, 2016.
Pereira, K. A. et al. D. A contação de história como mecanismo de ensino de história regional. Ciclo Revista, v. 1, n. 2, p. 1-6, 2016.
Ramos, A. M. et al. Satisfação com a experiência acadêmica entre estudantes de graduação em Enfermagem. Texto & Contexto Enfermagem, v. 24, n. 1, p. 187-195, 2015.
Silva, A. V.; Aguiar Junior, O.; Cespedes, I. C. O ser humano em sua dimensão biológica: metodologias ativas de ensino e de avaliação na graduação em saúde em um contexto interprofissional. In: PBL Congresso Internacional, 2010, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Universidade de Sao Paulo, 2010. p. 1-5.
Silva, J. H.; et al. O ensino-aprendizagem da anatomia humana: avaliação do desempenho dos alunos após a utilização de mapas conceituais como uma estratégia pedagógica. Ciência & Educação, v. 24, n. 1, p. 95-110, 2018.
Silva, N. V.; Hasenbalg, C. Recursos familiares e transições educacionais. Cadernos de Saúde Pública, v. 18, p. 67-76, 2002.
Skinder-Meredith, A. E. Innovative activities for teaching anatomy of speech production. Anatomical Sciences Education, v. 3, n. 5, p. 234-243, 2010.
Strini, P. J. S. A. et al. Exposição e integração entre a anatomia humana e as manifestações artísticas. Revista UFG, v. 16, n. 19, p. 7-22, 2016.