“A Escola” Journal and the theses presented at the Public Teachers Congress in Paraná: liberal Ideology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v26e2021a4881

Keywords:

Education. Ideology. Press. Liberalism.

Abstract

Much attention has been drawn to the growth of the press as a source or object of research, as it is a fertile ground for discussion, given that it acts in the ideological political field. The purpose of this article is to discuss the press as a source of research, highlighting the educational journal “A Escola”, published between 1906 and 1910, in the state of Paraná. Specifically, the objective was to review the first Congress of Public Teachers of Paraná, held in 1910 and reported in the journal, as well as the interests expressed in the theses presented at that event. This article is the result of postdoctoral reflections, which the problematic was the questioning of the aforementioned congress theses as a possible way of legitimizing liberalism, as well as the analysis of the interests expressed in them. To this end, a bibliographic survey and document analysis was carried out, grounded on “A Escola” journal as its primary source. Therefore, for the methodological procedures, the literature was initially reviewed addressing the topics: History of Education in Paraná; liberalism in Brazil and educational press. In the second stage, the survey, collection and cataloging of historical sources related to the journal “A Escola” issues was carried out, as well as the materials produced about the journal and the first Congress of Public Teachers of the State of Paraná. In the third stage, historical sources and supporting for the research and interlocutions were collected and organized in order to support the review and systematization. The fourth stage of the survey included the systematization of the materials collected, based on historical materialism. It was found that although the organization of the Congress was an important initiative as a space for debate and discussions on education in Paraná, the theses discussed did not dwell into fundamental aspects of education direction, such as teachers’ training.

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Author Biographies

Claudia Maria Petchak Zanlorenzi, Universidade Estadual do Paraná, Campus União da Vitória, Centro de Ciências Humanas e Educação

Possui graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário de Araras Dr. Edmundo Ulson e em Letras pela FECLI, atualmente Universidade Estadual do Centro-Oeste. Pós - Doutora em História e Políticas Educacionaise pelo Programa de Pós Graduação da Universidade Estadual de Ponta Grossa (2014), bem como Doutora ( 2014) e Mestre em Educação pela mesma universidade (2006). Possui especialização em Educação Infantil (UTP) e Supervisão, Orientação e Gestão Educacional (UNICENTRO). Professora da rede municipal de ensino de Irati, de 1989 a 2018, com experiência nos anos iniciais e na coordenação pedagógica. Secretária de Educação do Município de Irati (2013-2016). Professora Adjunto da Universidade Estadual do Paraná- UNESPAR- Campus de União da Vitória. Contadora de histórias. Integrante do Grupo de Pesquisa HISTEDBR - Campos Gerais; do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação: teoria e prática /Núcleo de Estudos de Fundamentos da Educação e Métodos (NEFEM - UNESPAR/UV). Dedica pesquisas e discute as temáticas: história da educação, imprensa e educação, formação de professor, gestão escolar, alfabetização, narrativas oral de histórias e metodologias de ensino nos anos iniciais.

Maria Isabel Moura Nascimento, Universidade Estadual de Ponta Grossa, Campus Uvaranas, Programa de Pós-Graduação em Educação

É graduada em Pedagogia pelo Instituto de Ciências Sociais de Americana (1992), Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1996) e Doutora em Educação, Área de Concentração: Filosofia e História da Educação, pela Universidade Estadual de Campinas (2004), Pós-Doutorado em História e Filosofia da Educação pela Universidade Estadual de Campinas-UNICAMP (2011). Bolsa de Produtividade em Pesquisa-Fundação Araucária 2014/2016.Possui Bolsa Produtividade em Pesquisa CNPq.Atualmente é professora Associada da Universidade Estadual de Ponta Grossa-UEPG onde trabalha desde (1990) e atua como Professora no curso de graduação em Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação, Mestrado e Doutorado desta instituição .Membro do Comite Científico de Ciencias Humanas do PIBIC/CNPq -UEPG, (2008/2010). Assumiu em (2009 / 2012) titularidade como membro do Comitê de Assessoramento da Educação (CAAs) da Fundação Araucária. É associada da SBHE e Secretária Executiva do HISTEDBR. É membro de corpo editorial e parecerista de Revistas da área da Educação, como: HISTEDBR On-line (UNICAMP/SP), Olhar de Professor (UEPG/PR), Periódico da Revista Roteiro Editora Unoesc, Editora da Universidade Estadual de Maringá(Eduem/PR); Participa como líder no Grupo de Pesquisas História, Sociedade e Educação" dos Campos Gerais - PR cadastrado no Diretório de Grupos de Pesquisa do CNPq, bem como participa desde 1992 do Grupo de Estudos Sociedade, História e Educação no Brasil (HISTEDBR) Tem experiência na Educação, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente nos seguintes áreas: História, Trabalho e Educação; Historiografia da Educação; História da Reconstrução das Instituições, Escolares no Brasil; Imprensa e a Educação e o Negro e a Educação

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Published

2021-02-26

How to Cite

Zanlorenzi, C. M. P., & Nascimento, M. I. M. (2021). “A Escola” Journal and the theses presented at the Public Teachers Congress in Paraná: liberal Ideology. Revista De Educação PUC-Campinas, 26, 1–16. https://doi.org/10.24220/2318-0870v26e2021a4881