Rousseau and his child-centered, anticultural education | Rousseau e sua educação infantocêntrica e anticultural

Authors

  • Artur José Renda Vitorino Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas), Centro de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas, Faculdade de Educação. http://orcid.org/0000-0002-8654-3182
  • Pedro Serafim Anes Pires Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas), Centro de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas, Faculdade de Filosofia. http://orcid.org/0000-0003-0030-9545
  • Renato Griecco Brogiato Bacharel e licenciatura em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atualmente sem vínculo à nenhuma instituição. http://orcid.org/0000-0002-3207-9169

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v25e2020a4645

Keywords:

Culture. Education. Liberty. Rousseau.

Abstract

 This article intends to expose how J.J. Rousseau, in his Emile, adopts the assumption that liberty is a natural given, thus something innate in men and intact in children. That being so, a pedagogue who wishes to educate starting from this assumption – that liberty is a natural given – and seeking for virtue would only find it much later, and perhaps only through artifices such as stating that it is God’s will that makes man virtuous. In doing so, even after convincing us that it is not possible to educate without reference to values accepted by one’s cultural tradition, Rousseau fails to show how cultural tradition is transmitted, or even how cultural tradition could be renovated and employed as basis for further development of cultural traditions. As an effect of this first rejection and future, late acceptance (and even during epochs posterior ethical transcendence), Rousseau established the separation between educational and cultural fields, a separation whose ultimate, broad implication is the commonly accepted idea of anticultural education along with child-centered education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Artur José Renda Vitorino, Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas), Centro de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas, Faculdade de Educação.

Professor titular da Pontifícia Universidade Católica de Campinas pertencente ao corpo permanente de seu Programa de Pós Graduação em Educação, onde leciona as disciplinas Teorias Educacionais e seus Fundamentos; Epistemologia da Pesquisa Educacional,; Cultura e Educação; Ética, Políticas Educacionais e o Direito à Educação e Seminário Avançado de Pesquisa, e das Faculdades de História e de Pedagogia da PUC-Campinas, onde leciona as disciplinas História do Brasil Contemporâneo e Estudos Sociais A e B. Tem experiência nos seguintes temas: Fundamentos da Educação e Políticas Públicas em Educação. Tem realizado investigações e publicado nas áreas de Fundamentos da Educação, Política Pública Antirracista em Educação, e dos estudos sobre as relações filosofia da diferença e educação, pragmatismo, teoria da ação e educação, e entre mídia, racismo e educação. É membro da ALFE (Associação Latino-Americana de Filosofia da Educação), SOFIE (Sociedade Brasileira de Filosofia da Educação) e da ANPEd (Associação Nacional de Professores de Educação). Graduou-se (Licenciatura e Bacharelado) e fez sua pós-graduação (Mestrado e Doutorado) em História pela Unicamp.

References

Cassirer, E. Questão Jean-Jacques Rousseau. São Paulo: Unesp, 1999.

Derrida, J. Ofgrammatology. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1976.

Lévi-Strauss, C. Structural anthropology. New York: Basic books, 1963.

Mello, M.V. Vers une éducation de laculture: esthétisme et création d’unespritéthiqueau Brésil. Paris: L’Harmattan, 1999. p.263-297.

Prado Junior, B. A retórica de Rousseau. São Paulo: CosacNayf, 2008.

Hicks, S.R.C. Explaining postmodernism: skepticism and socialism from Rousseau to Foucault. [S.l.]: Ockham’s Razor Publishing, 2010. Kindle edition.

Rousseau, J-J. Emile: or, on education. New York: Basic Books, 1979. p.3-312.

Schinz, A. La pensée de Jean Jacques Rousseau: essaid’interprétation nouvelle. Northampton: Smith College, 1929. Available from: http://archive.org/details/lapenseedejeanja0002schi. Cited: 20 of Dezember, 2020.

Starobinski, J. Jean-Jacques Rousseau: a transparência e o obstáculo: seguido de, Sete ensaios sobre Rousseau. [S.l.]: Companhia das Letras, 1992.

White, R. Rousseau and the Education of Compassion. Journal of Philosophy of Education, v.42, n.1, p.35-48, 2008.

Downloads

Published

2020-10-23

How to Cite

Vitorino, A. J. R., Pires, P. S. A., & Brogiato, R. G. (2020). Rousseau and his child-centered, anticultural education | Rousseau e sua educação infantocêntrica e anticultural. Revista De Educação PUC-Campinas, 25, 1–11. https://doi.org/10.24220/2318-0870v25e2020a4645