Alfaletramento
analyses of a corrective action learniship
DOI:
https://doi.org/10.24220/2318-0870v16n2a35Keywords:
Alphabetization, Literacy, School failureAbstract
We aim to analyze an educational flux corrective project - the Alfaletramento - trying to identify its impacts on those students with school failure history as well as on teachers. The project deals with students of the third and fourth grades from the public primary school in Recife, who had difficulty in reading and writing. The methodology was based on teachers’ comments, which we have collected from interviews. We have found out that the formation work experienced with the teachers contributed to the development of a large range of activities in the project: reading, text production
and alphabetic writing. The students who started the school year in group 1 (were not acquainted with alphabetic writing improved. At the beginning of the school year, 28,46% of the students belonged tot group 1. By the end of the year only 7,7% of them remained at that level.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, E.B.C.; LEAL, T.F. A alfabetização de jovens e adultos em uma perspectiva do letramento. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
ANTUNES, I. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
BENSTEIN, B. Estrutura social, linguagem e aprendizagem. In: PATTO, M.H. Introdução à psicologia escolar. São Paulo: T.A. Queiroz, 1986.
BERNARDIN, J. As crianças e a cultura escrita. Porto Alegre: ArtMed, 2003.
BROOKS, C.K. Some approaches to teaching English as a second language. In: WEBSTER, M.H. (Org.). The disadvantaged learner England. San Francisco: Candler, 1966.
CAGLIARI, L.C. Alfabetização e lingüística. 8.ed. São Paulo: Scipione, 1995.
CAMARGO, D.A.F. Um estudo piagetiano com crianças ludovicenses. Cadernos de Pesquisa, n.57, p.71-77, 1986.
CARRAHER, T.N.; SCHLIEMANN, A.D. Fracasso escolar: uma questão social. Cadernos de Pesquisa, n.45, p.3-19, 1983.
CARRAHER, T.N. Sociedade e inteligência. São Paulo: Cortez, 1989.
CARRAHER, T.N.; CARRAHER, D.; SCHLIEMANN, A.L. Na vida dez, na escola, zero. São Paulo: Cortez, 1988.
HESS, R.; SHIPMAN, V. Experiências iniciais de vida e a socialização de estilos cognitivos em crianças. In: PATTO, M.H. Introdução à psicologia escolar. São Paulo: T.A. Queiroz, 1986.
HOUSTON, S. Um reexame de algumas afirmações sobre a linguagem da criança de baixo nível sócio-econômico. In: PATTO, M.H. Introdução à psicologia escolar. São Paulo: T.A. Queiroz, 1986.
LABOV, W. The study of language in its context. In: GIGLIOTI, P.P. (Ed.). Language and social context. Harmondsworth. Middlessex, England: Penguin Education, 1972. p.179-215.
LEAL, T.F.; ALBUQUERQUE, E.B.C.; MORAIS, A.G. (Org.). Alfabetizar letrando na EJA: fundamentos teóricos e propostas didáticas. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
PATTO, M.H.S. Psicologia e ideologia: uma introdução crítica à psicologia escolar. São Paulo: T.A. Queiroz, 1987.
PIAGET, J. Le language et la pensée chez l’enfant. Neuchâtel-Paris: Delachaux & Niestlé, 1923.
POPPOVIC, A.M. Atitudes e cognição do marginalizado cultural. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v.26, n.57, p.244-254, 1972.
SAMPAIO DA SILVA, F. Operações lógico-matemáticas de crianças na primeira série do primeiro grau. Cadernos de Pesquisa, n.44, p.63-74, 1983.
SANTOS, C.; MENDONÇA, M. (Org.) Alfabetização e letramento: conceitos e relações. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
STREET, B. V. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.
VIGOTSKI, L.S. Pensamento e liguagem. 3.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
WELLS, G. Styles of interaction and opportunities for learning. In: CASHDAN, A. (Org.). Literacy, teaching and learning language skills. Oxford: Blackwells, 1986.