INFORMATION AND COMMUNICATIONS TECHNOLOGY AS RESOURCES FOR ACCESSIBILITY OF STUDENTS WITH SPECIAL NEEDS

Authors

  • Roseli C. R. de C. Baumel

Keywords:

Special Education, Globalization, New information and communications technology

Abstract

This paper proposes a critical discussion of the concepts of globalization and culturalization at the present moment in Education in Brazil, focusing mainly on students with special needs. It describes the role of the new Lei de Diretrizes e Bases, as well as the Parämetros Curriculares Nacionais in the globalization movement, considering the educational system as a whole and the educational system with emphasis on the teaching profession. It also analyzes the role of new information and communications technology in the schools And in special education today.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DAMATTA, M. T. Globalização. Conferência proferida no Seminário Internacional UNESCO - sobre Globalização no Rio de Janeiro, 1 996, (in mimeo).

ESTRELLA. Relação Pedagógica. Lisboa: Porto Editora. 1997.

GUIMARÃES, Marcelo Pinto. Qualidade de Vida. Boletim do Centro de Estudos Avançados em Economia Aplicada. do Departamento de Estudos Avançados em Economia, Administração e Sociologia da Universidade de São Paulo. Ano 2, número 9, fev de 2000.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DESPORTOS, Secretaria de Ensino Fundamental, Brasil. Parâmetros Curriculares Nacionais, 1999.

____. Secretaria de Educação Especial, BRASIL. Política Nacional de Educação Especial. Brasília, 1994.

____. Portaria 1679. Brasília, 02/12/1999.

NISKIER. Arnaldo. Educação "para a distância"? Nunca. São Paulo, Folha de São Paulo, 07/10/2000.

PERRENOUD, Philippe. Dez Novas Competências para Ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999a.

PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA, BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. L.9394. Brasília, 20/12/1996.

____. BRASIL. Decreto 3298. Brasília. 20/12/1999.

Published

2001-11-30

How to Cite

Baumel, R. C. R. de C. (2001). INFORMATION AND COMMUNICATIONS TECHNOLOGY AS RESOURCES FOR ACCESSIBILITY OF STUDENTS WITH SPECIAL NEEDS. Revista De Educação PUC-Campinas, (11). Retrieved from https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/332

Issue

Section

Articles