TWO APPROACHES TO CROSS-DISCIPLINARITY IN ADVERTISEMENT HIGHER EDUCATION

Authors

  • César Augusto Ortolani
  • João Baptista de Almeida Junior

Keywords:

Higher Education, Teaching Practice, Cross-Oisciplinary, Advertisement Teaching

Abstract

This article provides a brief analysis of the term cross-disciplinary and two approaches to cross­disciplinary practices to teach Social Communication with Propaganda and Publicity certification. The purpose is to demonstrate that reflections must be made on the apparent modernity and intangibility of the term in education. Such reflections may revert the theoretical perception of the term into lhe concrete praxis of cross-disciplinary teaching - even at university-level Publicity teaching, which is an area that has possibilities of approaches that are potentially linked to lhe exercise of a technicist teaching that is too market-oriented, but which can be reverted into a criticai, social and transforming cross-disciplinary practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CARRASCOZA, João Anzanello. Redação publicitária: estudos sobre a retórica do consumo. 2. ed. São Paulo: Futura, 2003.

CARVALHO, Nelly. Publicidade: a linguagem da sedução. 3. ed. São Paulo: Ática, 2002.

D'AMBROSIO, Ubiratan. Transdisciplinarida­de. São Paulo: Palas Athena, 1997.

DEWEY, John. Democracia e Educação. 3. ed. São Paulo: Cia. Editora Nacional, 1959.

FERREIRA; Aurélio Buarque de Holanda. Novo dicionário da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

IRIBARRY, lsac Nikos. Aproximação sobre a transdisciplinaridade: algumas linhas históri­cas, fundamentos e princípios aplicados ao trabalho de equipe. Psicologia Reflexiva e Crítica. 2003, vol. 16, nº 3, p. 483-190. Disponível em: <http://www.scielo. b r/scielo. php?script= sci_arttex&pid=S0 102-79722003000300007>. Acessado em: 18 ago. 2004.

KOSIK, Karel. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. São Paulo: Editora 34, 1993.

MARX, Karl. O capital - crítica da economia política. Livro Primeiro-Volume 1. 14.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil S.A., 1994.

NICOLESCU, Basarab. A prática da transdis­ciplinaridade. 1 º Encontro Catalizador. 2003. Disponível em: http://www.cetrans. futuro. usp. br/ encontros/. Acessado em: 2 abr. 2003.

SCHAFF, Adam. A sociedade informática: as conseqüências sociais da segunda revolução industrial. 4.ed. São Paulo: Ed. Universidade Paulista: Brasiliense, 1995.

THOMPSON, John B. A mídia e a moder­nidade: uma teoria social da mídia. Petrópolis: Vozes, 1998.

Published

2004-11-30

How to Cite

Ortolani, C. A., & de Almeida Junior, J. B. (2004). TWO APPROACHES TO CROSS-DISCIPLINARITY IN ADVERTISEMENT HIGHER EDUCATION . Revista De Educação PUC-Campinas, (17). Retrieved from https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/276

Issue

Section

Articles