THE MATHEMATICAL AND DIDACTIC-PEDAGOGIC EDUCATION IN DISCIPLINES OF MATHEMATICS TEACHING COURSES
Keywords:
Pre-service Teacher Education, Mathematics Teaching Course, Professional KnowledgeAbstract
This article intends to discuss and problematize, on the one hand, the mathematical and didactic-pedagogic knowledge learning in pre-service teacher education and, on the other hand, the teaching work of college math-educators. We will try to show and argue that, independently from the way that they are taught, both mathematics and didactic-pedagogic groups of disciplines teach both pedagogical and mathematical knowledges. As a perspective of education and professional development of future teachers, we end this paper by suggesting inquiry practices which that problematize the professional knowledges, along the pre-service education.
Downloads
References
CAMARGO, M. P. A reflexão dos licenciandos e licenciados-professores da UNIMEP sobre sua formação profissional em Matemática e Ciências: subsídios para um novo projeto de Licenciatura. Dissertação (Mestrado em Educação)- UNIMEP, Piracicaba, SP, 1998.
CHARLOT, Bernard. D relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: ArtMed, 2000.
CHEVALLARD, Y. La transposición didáctica: dei saber sabio ao saber ensefíado. Buenos Aires: Aique, 1991.
FIORENTINI, D.; SOUZAJR. A. & MELO, G. A. Saberes docentes: um desafio para acadêmicos epráticos. ln GERALDl, C.M.G.; FIORENTINI, D. & PEREIRA, E. M. (Orgs). Cartografias do Trabalho Docente: professor( a)-pesquisador(a), p. 307-35, Campinas, ALB e Mercado de Letras, 1998.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1997.
GAUTHIER, C.; MARTINEAU, S.; DESBIENS, J.F.; SIMARD, D. Por uma Teoria da Pedagogia: Pesquisas Contemporâneas sobre o Saber Docente. ljuí: Ed. Unijuí, 1998.
GIROUX, H. Teoria crítica e resistência em educação: para além das teorias de reprodução. Petrópolis: Vozes, 1986.
GONÇALVES, T. O. Formação e desenvolvimento profissional de formadores de professores: o caso dos professores de Matemática da UFPa. Campinas: FE/Unicamp, Tese de Doutorado em Educação (Educação Matemática), 2000.
LAR ROSA, J. Literatura, experiência e formação. ln: COSTA, M. V. (Org.). Caminhos investigativos: Novos olhares na pesquisa em educação. Porto Alegre: Ed. Mediação, 1996.
LARROSA, J. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
MARCELO GARCÍA, C. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
MOREIRA, P.C. & DAVID, M.M.M.S. Matemática escolar, matemática científica, saber docente e formação de professores. ln: Zetetiké. Vol.11, n. 29, p. 57-80, jan-jul/2003.
NACARATO, A.M.; PASSOS, C.L.B.; FIORENTINI, D.; BRUM, E.D.; MEGID,M.A.; FREITAS, M.T.M.; MELO, M.V.; GRANDO, R.C.; MISKULIN, R.S. Saberes Docentes em Matemática: uma análise da prova do Concurso Paulista de 2003. Trabalho apresentado na 7º ENCONTRO PAULISTA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. São Paulo: USP e SBEM-SP, 2004,26p.
PASSOS, C.B.; NACARATO, A.M.; SICARDI, B.C.M.; FIORENTINI, D.; BRUM, E.D.; ROCHA, L.P.; MEGID, M.A.; FREITAS, M.T.M.; MELO, M.V.; GRANDO, R.C.; MISKULIN, R.S. Saberes docentes: um olhar sobre a produção acadêmica brasileira na área de Educação Matemática. Apresentado no VII ENEM, Recife: SBEM, 2004, 14p.