Research in educational policy

Challenges in the consolidation of a field

Authors

  • Marilda Pasqual Schneider Universidade do Oeste de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v19n1a2610

Keywords:

Challenges, Research on educationaf policy, Graduate studies

Abstract

Given the growth of research in the field of education, particularly after the esTablishment of graduate studies in Brazil in the 1 9805, the aim of this arTicle is to contrÊbute to the nflection on the specificities of research in educational policy and to discuss the problems and challenges in the consolidation of an area of knowledge that is currently booming in the
counTry. We delímit the specíficities of research in educational poíicies, highlighting the heterogeneÊty of approaches favored by the multi and interdisciplinary nature of the field and the more horizontal rather than vertical growth of areas of research, We poinT out to The need for developing a Theoretical-methodological approach that encourages the consolidation of research in the field of educational policy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marilda Pasqual Schneider, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Professora Doutora, Universidade do Oeste de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Educação. R. Paese, 198, Universitário, Caixa postal 198, 89560-000, Videira, SC, Brasil. Email: <marilda.schneider@unoesc.edu.br>.

References

Azevedo, J.M.L. A educação como políticas públicas. 3.ed. Campinas: Autores Associados, 2004.

Azevedo, J.M.L.; Aguiar, M.Â. A Produção do conhecimento sobre a política educacional no Brasil: um olhar a partir da Anped. Educação & Sociedade, v.27, n.77, p.49-70, 2001.

Ball, S. J. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. Currículo Sem Fronteiras, v.1, n.2, p.99- 116, 2001.

Ball, S. Sociologia das políticas educacionais e pesquisa crítico-social: uma revisão pessoal das políticas educacionais e da pesquisa em política educacional. Currículo Sem Fronteiras, v.6, n.2, p.10-32, 2006. Ball, S.J.; Mainardes, J. (Org.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.

Bourdieu, P. O poder simbólico. 12.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2009.

Cury, C.R.J. Quadragésimo ano do parecer CFE 977/65. Revista Brasileira de Educação, n.30, p.7-20, 2005.

Faria, C.A.P. Ideias, conhecimento e políticas públicas: um inventário sucinto das principais vertentes analíticas recentes. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v.18, n.51, p.21- 51, 2003.

Frey, K. Políticas públicas: um debate conceitual e reflexões referentes à prática da análise de políticas públicas no Brasil. Planejamento e Políticas Públicas, v.1, n.21, p.211-259, 2000.

Krawczyk, N. A historicidade da pesquisa em política educacional: o caso do Brasil. Jornal de Políticas Educacionais, v.6, n.12, p.3-11, 2012.

Mainardes, J. Análise de políticas educacionais: breves considerações teórico-metodológicas. Contrapontos, v.9, n.1, p.4-16, 2009.

Mainardes, J.; Ferreira, M.S.; Tello, C. Análise de políticas: fundamentos e principais debates teórico-metodológicos. In: Ball, S.J.; Mainardes, J. (Org.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011. p.143-172.

Mainardes, J.; Gandin, L.A. A abordagem do ciclo de políticas como epistemetodologia: usos no Brasil e contribuições para a pesquisa sobre políticas educacionais. In: Tello, C.; Almeida, M.L.P. (Org.). Estudos epistemológicos no campo da pesquisa em política educacional. Campinas: Mercado de Letras, 2013. p.143-167.

Martins, A.M. O campo das políticas públicas de educação: uma revisão da literatura. Estudos em Avaliação Educacional, v.24, n.56, p.275-299, 2013.

Ozga, J. Investigação sobre políticas educacionais: terreno de contestação. Porto: Porto Editora, 2000.

Reis, E.P. Reflexões leigas para a formulação de uma agenda de pesquisa em políticas públicas. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v.18, n.51, p.11-15, 2003.

Santos, A.L.F; Azevedo, J.M.L. A pós-graduação no Brasil, a pesquisa em educação e os estudos sobre a política educacional: os contornos da constituição de um campo acadêmico. Revista Brasileira de Educação, v.14, n.42, p.534- 550, 2009.

Saviani, D. A pós-graduação em educação no Brasil: trajetória, situação atual e perspectivas. Revista Diálogo Educacional, v.1, n.1, p.1-19, 2000.

Souza, C. Políticas públicas: questões emblemáticas e de pesquisa. Caderno CRH, v.16, n.39, p.11-24, 2003a.

Souza, C. “Estado do campo” da pesquisa em políticas públicas no Brasil. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v.18, n.51, p.15-20, 2003b.

Souza, C. Políticas públicas: uma revisão da literatura. Sociologia, ano 8, n.16, p.20-45, 2006.

Stremel, S. Fontes para o estudo da constituição do campo da política educacional no Brasil. In: Jornadas Latinoamericanas de Estudios Epistemológicos em Política Educativa, 1., 2012, Buenos Aires. Anais... Buenos Aires: Untref, 2012. p.1-19.

Published

2014-04-19

How to Cite

Schneider, M. P. (2014). Research in educational policy: Challenges in the consolidation of a field. Revista De Educação PUC-Campinas, 19(1), 5–13. https://doi.org/10.24220/2318-0870v19n1a2610

Issue

Section

Seção Temática: Políticas Públicas e Gestão da Educação