Playtime, activities and interactions of children in the first year of the elementary school
DOI:
https://doi.org/10.24220/2318-0870v17n1a250Keywords:
Playtime, Continuing education for teachers, Research with children, First year of the nine-year elementary schoolAbstract
This article presents the results of the study “Six-year-old children in the nine-year Elementary School: activities, dialogues, playtimes, imagination, and social interaction in the context of teaching and learning”, which has as main objective the understanding of how six-year-old children enrolled in nine-year Elementary School are living and experiencing childhood in the context of teaching and learning. This is a qualitative research and takes place under the light of social-historical approach. The study was conducted in eight classes of the first year on a public school in Rio Grande, in the state of Rio Grande do Sul, through participant observation in the classroom and school context.
The data has been recorded in field diaries, and semi-structured interviews were used with 41 children of four different classrooms. The analysis of collected and produced data makes evident that children like to play in the classroom context, the importance and constant presence of playful activities and different languages in the everyday teaching practices, and that continuing education for teachers is essential to comprehend this new teaching modality.
Downloads
References
Azevedo, J.M. O ensino fundamental de nove anos e a renovação de propostas na educação infantil. Diálogos Acadêmicos, v.1, n.1, p.1-16, 2010.
Borba, A.M. O brincar como um modo de ser e estar no mundo. In: Brasil. Ministério da Educação. Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. 2.ed. Brasília: MEC, 2007. p.33-45.
Bordignon, J.T. A prática dos professores em relação à leitura e à escrita com alunos que ingressaram aos seis anos de idade no ensino fundamental. 2009. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2009.
Brasil. Ministério da Educação. Ensino fundamental de nove anos: orientações gerais. Brasília: MEC, 2004.
Chizzotti, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 1991.
Dantas, A.G.; Maciel, D.M.M.A. Ensino fundamental de nove anos e a inserção de crianças de seis anos na escolarização obrigatória no Distrito Federal: estudo de caso. Educação & Sociedade, v.31, n.110, p.157-175, 2010.
Freitas, M.T.A. A abordagem sócio-histórica como orientadora da pesquisa qualitativa. Cadernos de Pesquisa, n.116, p.21-39, 2002.
Kramer, S.; Leite, M.I. (Org.). Infância: fios e desafios da pesquisa. Campinas: Papirus, 1996.
Lira, C.M.; Machado, A.F.M.; Fassini, C.S.O. Professores e crianças no primeiro ano do ensino fundamental de nove anos: desafios e expectativas. Revista Contrapontos, v.11, n.2, p.125-133, 2011.
Molon, S.I. Questões metodológicas de pesquisa na abordagem sócio-histórica. Informática na Educação, v.11, n.1, p.56-98, 2008.
Moro, C.S. Ensino fundamental de 9 anos: o que dizem as professoras do 1º ano. 2009. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.
Mota, M.R.A. As crianças de seis anos no ensino fundamental de nove anos e o governamento da infância. 2010. (Doutorado) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.
Nogueira, G.M.; Peres, E.T. Ensino fundamental de nove anos: uma análise das contribuições de dissertações e teses defendidas no período de 2006 a 2010. Revista Contrapontos, v.11, n.2, p.179-187, 2011.
Santos, L.L.C.P.; Vieira, L.M.F. Agora seu filho entra mais cedo na escola: a criança de seis anos no ensino fundamental de nove anos em Minas Gerais. Educação, v.27, n.96, p.775-796, 2006.
Saveli, E.L. Ensino fundamental de nove anos: bases legais de sua implantação. Práxis Educativa, v.3, n.1, p.67-72, 2008.
Silva, J.P.; Barbosa, S.N.; Kramer, S. Questões teórico-metodológicas da pesquisa com crianças. Perspectiva, v.23, n.1, p.41-64, 2005.
Silva, A.A.; Scaff, E.A.S. Ensino fundamental de nove anos: política de integração ou conformação social? Práxis Educativa, v.5, n.1, p.97-107, 2010.
Ujiie, N.T. Ensino fundamental de nove anos: análise e perspectiva de ação. Colloquium Humanarum, v.5, n.2, p.37-45, 2008.