A CONCEPT UNDER CONSTRUCTION: RELIGIOUS EDUCATIONFROMA PEDAGOGICAL PERSPECTIVEACCORDINGTOARTICLE330FTHELDB

Authors

  • Sérgio Rogério Azevedo Junqueira

Keywords:

Education, History of Education, Religious Education, Curriculum Element

Abstract

The educational revolution of the last two centuries was one of those with the greatest impact. Elementary education was popularized, became compu/sory in many countries, the time spent in school increased and its curriculum was diversified. One could say that the concept of education changed and today in most countries education is considered one of the most challenging realities of the future. ln this context, re/igious education, as an element integrated in the curriculum of Brazi/ian schools, represents a conquest of real space for religious institutions and assumes a new role with the aim of enabling citizens to interpret their everyday fite from a p/ura/ist perspective by making it possible for them to actively participate in it as citizens.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BECKER, F. A epistemologia do professor, o cotidiano da escola. Petrópolis: Ed. Vo­ zes, 1993, p.130.

BRAIDO, P. Lineamenti di Storia della Catechesi e dei Catechismi (Dai "tempo delle riforme" all'età degli imperialismi: 1450-1870). Leumann {To): Elle di Ci, 1991.

CARON, L. O ensino religioso na nova LDB. Petrópolis: Vozes, 1998, 26 s.

CICERONE. La natura divina. Milano: Bibli­ oteca Universale Rizzoli, 4.ed. 1998.

CNBB/Regional Sul li. Texto referencial para o Ensino Religioso Escolar. Petrópolis: Vo­ zes, 1996, p.38.

CONFERÊNCIA NACIONAL DOS BISPOS DO BRASIL. O ensino religioso (Estudo n. 49). São Paulo: Paulinas, 1987, 26 ss.

CURY, C. Ensino Religioso e Escola Pública: o curso histórico de uma polêmica entre Igreja e Estado no Brasil. ln: "Educação em Revis­ta", Belo Horizonte, 1993.17, 20 ss.

DUTRA, L. Epistemologia da aprendiza­ gem. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

FAGALI, E. Psicopedagogia institucional aplicada (A aprendizagem escolar dinâ­mica e construção na sala de aula). Petrópolis: Vozes, 1993, p.23.

FIGUEIREDO, A. O ensino religioso no Brasil: tendências, conquistas e perspectivas. Petrópolis: Vozes, 1995.

FONAPER. Referencial Curricular para a proposta pedagógica da escola. Curitiba: FONAPER, 2001, p.22-26.

FÓRUM NACIONAL PERMANENTE DO EN­SINO RELIGIOSO. Parâmetros Curriculares do Ensino Religioso. São Paulo: Ave Maria, 1997.

FÓRUM NACIONAL PERMANENTE DO EN­ SINO RELIGIOSO. Audiência Pública no Conselho Nacional de Educação. Brasília: Mimeo., 1998.

FREIRE, P. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Ed. Paz e Terra, 13.ed.1979, p.52.

GEVAERT, J. Antropologia Catechetica. UPS: Roma, 1995.

GOVERNO BRASILEIRO. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional /Lei 9.394/96. Rio de Janeiro: Qualitymark, 1997.

GOVERNO BRASILEIRO. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.

JUNQUEIRA, S. O processo de escolarização do Ensino Religioso. Petrópolis: Vozes, 2002, p.86-89.

LEITE,A. Cores-furos: material concreto na linha de Piaget. São Paulo: Ed. Manole, 1989, p.3.

MESLIN, M. A experiência humana do divi­no. Fundamentos de uma antropologia religi­osa. Petrópolis: Vozes, 1992, p.24-25.

OLIVEIRA, F. A experiência de Deus. Pelotas: Educat, 1997, p.36-42.

SCHLESINGER, H.; PORTO, H. Dicionário Enciclopédico das Religiões, V.11, Petrópolis: Vozes, 1995.

STRECK, D. Correntes Pedagógicas. Petrópolis: Vozes/CELADEC, 1994.

VALLE, E. Experiência religiosa: enfoque psi­cológico. ln: GORGULHO, G (Org.). Religião ano 2000. São Paulo: Loyola, 1998.

WACHS, M. Ensino Religioso, uma coopera­ção interconfessional. ln: "Cadernos de Es­ tudo", 31(1996), p.11-17.

ZILLES, U. Filosofia da religião. São Paulo: Paulinas, 1991, p.6-7.

Published

2006-11-30

How to Cite

Junqueira, S. R. A. (2006). A CONCEPT UNDER CONSTRUCTION: RELIGIOUS EDUCATIONFROMA PEDAGOGICAL PERSPECTIVEACCORDINGTOARTICLE330FTHELDB. Revista De Educação PUC-Campinas, (21). Retrieved from https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/211

Issue

Section

Articles