THE CONTRIBUTION OF THE SOCIOLOGICAL METHOD TOUNDERSTANDING EDUCATION
Keywords:
Method, Sociological Method and Education, Social-Communitarian EducationAbstract
This work represents an attempt to think about the question of method from the beginning of its historical genesis, trying to recover the meaning and limits of the sociological method for understanding and explaining education in general and social-communitarian education in particular.
Downloads
References
ARÓSTEGUI, J. La investigación histórica: Teoria y Método. Crítica. Grijalbo, Barcelona, 2001 .
CHAUÍ. M. Convite à filosofia. São Paulo: Editora Ática, 7.ed., 1996.
DESCARTES, R. Discurso do método. Orbis: Barcelona, 1 983.
DURKHEIM, E. Montesquieu e Rousseau, précurseur de la sociologie. Paris, 1953.
DURKHEIM, É. A divisão do trabalho social 1. Lisboa: Editorial Presença, 1977a.
DURKHEIM, E. As regras do método sociológico. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 8.ed., 1977b.
DURKHEIM, E. Educação e sociologia. São Paulo: Melhoramentos: Rio de Janeiro. Fename, 1978.
FERRATER MORA. J. Dicionário de filosofia abreviado. Lisboa, Dom Quixote, 1977.
FERREIRA, A.B. Novo dicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 1 .ed., 13a. Impressão.
GRAMSCI, A. Obras escolhidas, São Paulo: Martins Fontes, 1978.
HOUAISS, A. Dicionário eletrônico houaiss da língua portuguesa - 1.0. São Paulo: Editora Objetiva, 2001 .
LÔWY, M. As aventuras de Karl Marx contra o Barão de Münchhausen: marxismo e positivismo na sociologia do conhecimento.
São Paulo: busca e Vida, 1987.
MACHADO, L.R.S. Politecnia, escola unitária e trabalho. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1989.
MARX, K. Prefácio da Edição Francesa de O Capital. O Capital - critica da economia política. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira,
, 6.ed.
MARX, K. Contribuição para a critica da economia política. Lisboa: Estampa, 1977.
MARX K.; ENGELS. Textos sobre educación y enseóanza. Madrid: Comunicación, 1978.
RIBEIRO JÚNIOR, J. Augusto comte e o positivismo. Campinas: Edicamp, 2003.
RUSSEL, B. Nosso conhecimento do mundo exterior. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1996.
SCIACCA, F.M. O problema da educação na história do pensamento filosófico e pedagógico. São Paulo: Editora Herder, Editora
da Universidade de São Paulo, 1996.
SUCHODOLSKI, B. A pedagogia e as grandes correntes filosóficas (Pedagogia da Essência e Pedagogia da Existência). Lisboa:
Livros Horizonte, 1 978.