ETHICS E TEACHING PROFESSION

Authors

  • Ilma Passos Alencastro Veiga
  • José Carlos Souza Araújo

Keywords:

Teaching Ethics, Teaching Profession, Professional Ethics

Abstract

The main purpose of this paper is to elucidate an analysis about ethics, specially the professional
one, trying to comprehend the teacher’s occupation through three complementary angles: a) ethicprofessional basis; b) the meaning of a professional ethics code, and c) an ethic dimension about the teacher’s occupation. It aims the comprehension of ethics as a social construction, founded on sociabilíty which is inherent to the professional practice. Therefore, the ethics issue, and specifically the teaching one, is a central dimension in the professional practice. The art of Teaching implies
fundamentally the relations that are part of it, parücularly inside the classroom. Accordingly, the
contents, the methods, the teaching techniques, the evaluation process, and the teaching aíms, involve fundamentally the professor and the student, while mediaüon characters seareh for the teaching and the learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALTAREJOS, F.; MARTIM, J.A.; MARTIM, J.A.l.; JORDÁN, J.A.; JOVER, G. Ética docente. Barcelona: Editorial Ariel, 1998.

ANDERY, A.A. Três modalidades de ética profissional. in QUEIROZ, José J. (org.). Ética no mundo de hoje. São Paulo: Paulinas,

, p. 75-86.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Plano Nacional de Educação. Brasília: Plano, 2000.

CÓDIGO DE ÉTICA PROFISSIONAL DOS PSICOLÓGOS. Conselho Federal de Psicologia, 1987.

CÓDIGO DE ÉTICA DO ASSISTENTE SOCIAL. Conselho Federal de Serviço Social. 3. ed. rev. e atual. Brasília, 1997.

CUNHA, P.D. Ética e educação. Lisboa: Universidade Católica,1996.

FONSECA, E.G. Vícios privados, benefícios públicos?: A ética na riqueza das nações. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

FREIDSON , E . Renascimento do profissionalismo. São Paulo: EDUSP, 1998.

JIMENEZ. C.M. Trabalho e convivência: um ensaio de ética profissional. Tradução de Hélio R. Hartmann. Londrina: UERL, 1997.

KANT, I. Fundamentação da metafísica dos costumes. São Paulo: Abril Cultural, 1980, p, 101-162.

LIMA VAZ, H.C. Escritos de filosofia V: introdução à ética filosófica 2. São Paulo: Loyola, 2000.

NOVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NOVOA, A. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote,

, p.15-33.

Published

2007-06-30

How to Cite

Veiga, I. P. A., & Araújo, J. C. S. (2007). ETHICS E TEACHING PROFESSION. Revista De Educação PUC-Campinas, (22). Retrieved from https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/192

Issue

Section

Articles