AN ETHICAL APPROACH ON THE VALUE OF EDUCATING
Keywords:
Values, Education, Moral, EthicsAbstract
This work points out the values that constitute the transforming human action in the world, and
emphasizes the range of both moral practice and ethical reflection. It proposes a reflection on the
presence of moral values in the action of educators as well as the need of an ethical focus on education
Taking into account the characteristics of modern society, it discusses some attitudes taken over by
the teachers facing peculiar situations of an education “crisis”, and calls the attention to the urgency
of searching for a consistent answer to the question about what life one wants to build with the
contribution of an educational work.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Temas Transversais. Brasília: MEC/SEF, 1998.
GUEDES, M.L. A tragédia invisível na escola, uma leitura girardiana. 1999. 234f. Tese (Doutorado em Educação) . Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo 1999.
LORIERI, M.A.; RIOS, T.A. Filosofia na escola – o prazer da reflexão. São Paulo: Moderna, 2004.
PESSANHA, J.A.M. A ética do cotidiano. Perspectiva Universitária. Rio de Janeiro, Junho, 1993, p.3. Entrevista.?
RIOS, T.A. Ética e competência. 16. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
SAVATER, F. O valor de educar. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
VÁZQUEZ, A.S. Ética. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1975.