Education as an experience from stories told and read

moments of creativity and recreation of childhood

Authors

  • Cláudio Roberto Brocanelli Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"
  • Cyntia Graziella Guizelim Simões Girotto Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"
  • Lizbeth Oliveira de Andrade Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n1a1897

Keywords:

Children’s literature, Child reader, Imagination and creativity in early childhood, Storytelling, Narrative

Abstract

This paper presents the results of a University research and extension project conducted at an institution that provides support to children and adolescents in the city of Marília, state of São Paulo, in 2010. This project focuses on reading and storytelling activities to stimulate children to become readers and increase their cultural repertoire. The theoretical reflection
is based on the studies of Vygotsky, Bakhtin and Benjamin. The practical activities were organized based on authors such as Bajard, Freinet and Coelho; and the choice of the literary works and stories follow the criteria described in the text. The activities were used with the purpose of motivating children and teenagers to read. We observed significant changes in participants, namely: better vocabulary and engagement in activities proposed. The data collected is presented in the text in the form of speech transcripts and in the reports of the book of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudio Roberto Brocanelli, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Professor Doutor, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Departamento de Administração e Supervisão Escolar, Curso de Pedagogia. Marília, SP, Brasil.

Cyntia Graziella Guizelim Simões Girotto, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Professora Doutora, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Departamento de Didática, Programa de Pós-Graduação em Educação. Marília, SP, Brasil.

Lizbeth Oliveira de Andrade, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Graduanda, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Faculdade de Filosofia e Ciências, Curso de Pedagogia. Av. Higyno Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, 17525-900, Marília, SP, Brasil. Correspondência para/Correspondence to: L.O. ANDRADE. E-mail: <liztermay@hotmail.com>.

References

Bajard, E. Caminhos da escrita: espaços de aprendizagem. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2002.

Bakhtin, M.M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1997.

Benjamin, W. O narrador. São Paulo: Abril Cultural, 1975.

Brocanelli, C.R. Matthew Lipman: educação para o pensar filosófico na infância. Petrópolis: Vozes, 2010.

Brocanelli, C.R.; Andrade, L.O. O narrador de Walter Benjamin e a contação de histórias: (duas) contribuições para a educação atual. In: Encontro de Ensino, Pesquisa e Extensão, 2011, Presidente Prudente. Anais... Presidente Prudente: Enepe, 2011. p.759-766.

Coelho, B. Contar histórias uma arte sem idade. São Paulo: Ática, 2004.

Corsino, P. A brincadeira com as palavras e as palavras como brincadeira. In: Corsino, P. (Org.). Educação infantil: cotidiano e políticas. Campinas: Autores Associados, 2009. p.49-67.

Cosson, R. Letramente literário: teoria e prática. 2.ed. São Paulo: Contexto, 2011.

Faulkner, K. O sapo Bocarrão: um livro com dobraduras surpresas. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 1995.

Ferreira, G.M. (Org.). Palavra de professor(a): tateios e reflexões na prática da pedagogia Freinet. Campinas: Mercado de Letras, 2003.

Ferréz, G. Amanhecer Esmeralda. Rio de Janeiro: Objetiva, 2005.

Freinet, C. A pedagogia do bom senso. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

Freinet, C. A educação do trabalho. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Leite Filho, A. Proposições para uma educação infantil cidadã. In: Garcia, R.L.; Leite Filho, A. (Org.). Em defesa da educação infantil. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. p.29-58.

Perrotti, E. O texto sedutor na literatura infantil. São Paulo: Ícone, 1986.

Siguemoto, R. O peixinho e o sonho. Belo Horizonte: Formato, 1988.

Vigotski, L.S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Vigotski, L.S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Vigotski, L.S. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico. São Paulo: Ática, 2009.

Vigotski, L.S. Quarta aula: a questão do meio na pedologia. Psicologia USP, v.21, n.4, p.681-701, 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br>. Acesso em: 23. mar. 2012.

Published

2013-06-27

How to Cite

Brocanelli, C. R., Girotto, C. G. G. S., & Andrade, L. O. de. (2013). Education as an experience from stories told and read: moments of creativity and recreation of childhood. Revista De Educação PUC-Campinas, 18(1), 47–54. https://doi.org/10.24220/2318-0870v18n1a1897

Issue

Section

Seção Temática: Educação Infantil: história, políticas e perspectivas