TEACHING AS A PROFESSION AND THE PROPOSALS FOR A CONTINUOUS TEACHER TRAINING: CONSIDERATIONS ON THE PROCESSES OF NONQUALIFICATION OF THE TEACHER’S TASK
Keywords:
Teacher Profession, School, Continuous Teacher TrainingAbstract
The objective of this article is to promote a dialog with discussions established by several authors, both in Brazil and in other countries, about teaching as a profession and the training processes experienced by the teachers in the school routine.
Downloads
References
APPLE, Michael W. Relações de classe e de gênero e modificações no processo do trabalho docente. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, n. 60, p. 3-14, fev. 1987.
APPLE, Michael W. Conhecimento oficial: a educação numa era conservadora. Petrópolis: Vozes, 1999.
APPLE, Michael W. Reestruturação educativa e curricular nas agendas neoliberal neoconservadora. Entrevista (online). Currículo
sem fronteiras. V.1. n.1. janeiro/junho, p. 5-33, 2001. Disponível em: <http://www.curriculosemfronteiras.com>. Issn1645.1384.
BALL, Stephen. Performatividade, privatização e o pós-estado do bem-estar. Revista Educação e Sociedade. Campinas, V.25. n. 89, set/dez, 2004.
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Formação continuada de professores: tendências atuais. In: REALI, A.M.; MIZUKAMI, M. da G. (Org.). Formação de professores: tendências atuais. S. Carlos: EdUFSCAR,. p. 139-153, 1996.
DEMARTINI, Zeila de Brito Fabri; ANTUNES, Fátima Ferreira. Magistério Primário: profissão feminina, carreira masculina. Cadernos de Pesquisa. São Paulo. n. 86, p.5-14. agosto, 1993.
DUARTE, Vanda Catarina. Os programas de capacitação de professores do ensino fundamental nos estados de Minas Gerais e São Paulo: uma análise comparativa. Dissertação. (Mestrado em Administração Pública). Fundação João Pinheiro, Belo Horizonte, 2002.
NOGUEIRA, Marlice de Oliveira e. A apropriação do conhecimento em sala de aula: relações com o currículo numa escola de ensino fundamental. Dissertação. (Mestrado em Educação). PUC-Minas, Belo Horizonte, 2004.
NUNES, Clarice. A sina desvendada. Educação em revista. Belo Horizonte, n. 2, p. 58-65, dez. 1985.
PENA, G.A.C. A formação continuada de professores e sua relação com a prática docente. Dissertação. (Mestrado em Educação)
UFMG, Belo Horizonte, 1999.