GRAMSCI: IS THE MODERN INDUSTRIAL LABOR THE EDUCATIONAL PRINCIPLE PAR EXCELLENCE?

Authors

  • Debora Maria Stefanini

Keywords:

Antonio Gramsci, Formative Process, Unitary School

Abstract

The objective of this article is to delineate the conception of education in the Gramscian approach
considering its relation with labor and the meaning attributed to the formative process. Firstly, it intends to place Gramsci’s pedagogical thinking in a historic point of view, and then to present contributions to the educational field, such as the historic dual system observed in the modality of secondary education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Decreto Nº 5.154 de 23 de julho de 2004.

FREITAG, Bárbara. Escola, estado e sociedade. 4.ed. São Paulo: Moraes, 1980.

GADOTTI, Moacir. História das idéias pedagógicas. 3.ed. São Paulo: Ática, 1995.

GRAMSCI, Antônio. Americanismo e Fordismo. In: Maquiavel, a política e o Estado Moderno. 6.ed. Tradução: Luiz Mário Gazzaneo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1988, p. 375-413.

GRAMSCI, Antônio. Caderno 12: Apontamentos e notas dispersas para um grupo de ensaios sobre a história dos intelectuais. In: Cadernos do cárcere. Tradução: Carlos Nelson Coutinho. v. 2. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000, p. 15-53.

JESUS, Antônio Tavares. Educação e hegemonia no pensamento de Antonio Gramsci. São Paulo: Cortez; Campinas: UNICAMP, 1989.

MANACORDA, Mario Alighiero. Cap. X: O nosso século em direção ao ano dois mil. In: História da Educação: da antiguidade aos nossos dias. 3.ed. Tradução: Gaetano de Mônaco. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1992.

MANACORDA, Mario Alighiero. El principio educativo en Gramsci. Salamanca: Sigueme, 1977.

NOSELLA, Paolo. A escola de Gramsci. Porto Alegre: Artes Médicas, 1992.

RAMOS, Marise Nogueira. O projeto unitário de ensino médio sob os princípios do trabalho, da ciência e da cultura. In:

FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M. (Org.). Ensino Médio: Ciência, Cultura e Trabalho. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Brasília: MEC, SEMTEC, 2004, p. 37-52.

ROSSI, Wagner Gonçalves. Gramsci. In: Pedagogia do trabalho: caminhos da educação socialista. v. 2. São Paulo: Moraes, 1981, p. 72-84.

Published

2007-11-30

How to Cite

Stefanini, D. M. (2007). GRAMSCI: IS THE MODERN INDUSTRIAL LABOR THE EDUCATIONAL PRINCIPLE PAR EXCELLENCE?. Revista De Educação PUC-Campinas, (23). Retrieved from https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/167

Issue

Section

Articles