PRACTICAL PERSPECTIVES OF HISTORIOGRAPHIC APPROACHES IN TEACHING THE CONTENTS OF THE SUBJECT OF HISTORY OF EDUCATION

Authors

  • Eliane Mimesse

Keywords:

History of Education, Teaching Practice

Abstract

This article aims to present the theoretical contributions, based on the new historiographic approaches, of the subject of History of Education. This subject is commonly questioned by the students for its
mostly theoretical nature. However, it can be introduced through a number of different methodologies; in this case, the use of examples connected with everyday life and local history was the chosen form. The History of Education field has been proved to be increasingly more valuable at each published research. The encouragement to pedagogical practices based on documentation and other sources
related to history of education, without necessarily using only one manual, is needed. Practical examples, applied in classes within Pedagogy major during the last few years, will be brought into use in different higher education institutions. Finally, the reintroduction of the Brazilian education history focusing local and regional aspects represents a distinctive action in the use and analysis of the contents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZEVEDO, Fernando de. A cultura brasileira: introdução ao estudo da cultura no Brasil. 6. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ; Brasília: Editora UnB, 1996.

CARVALHO, Marta M. Chagas de. Considerações sobre o ensino da História da Educação no Brasil. In: GATTI JÚNIOR, Décio & INÁCIO FILHO, Geraldo (Org.) História da Educação em perspectiva: ensino, pesquisa, produção e novas investigações. Campinas,SP: Autores Associados; Uberlândia/MG: Editora da UFU, 2005.

HILSDORF, Maria Lucia S. História da Educação Brasileira: leituras. São Paulo: Pioneira Thomson, 2005.

LUZURIAGA, Lorenzo. História da Educação e da Pedagogia. Tradução de Luiz D. Penna e J. B. Damasco Penna. 19. ed. São Paulo:

Companhia Editora Nacional, 2001. (Atualidades Pedagógicas, 59).

MANACORDA, Mario A. História da Educação: da antiguidade aos nossos dias. Tradução de Gaetano Lo Mônaco. 10. ed. São

Paulo: Cortez, 2002.

PRADO, Eliane M. As práticas dos professores de História nas escolas estaduais paulistas nas décadas de 1970 e de 1980. Tese (Doutorado em Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2004.

SANGENIS, Luiz F. C. Gênese do Pensamento Único em Educação: franciscanismo e jesuitismo na história da educação brasileira. Petrópolis,RJ: Vozes, 2006.

TANURI, Leonor M. Historiografia da educação brasileira: contribuição para o seu estudo na década anterior à instalação dos cursos de Pós-graduação. História da Educação. Pelotas: ASPHE/Faculdade de Educação/Universidade Federal de Pelotas, v. 3, p.139-153, abr.1998.

WARDE, Mirian J. e CARVALHO, Marta M. Chagas de. Política e cultura na produção da História da Educação no Brasil. In: WARDE,

Mirian J. (Org.) Contemporaneidade e Educação: temas de História da Educação. Rio de Janeiro, ano V, n.7, p.9-33, jan./jul. 2000.

XAVIER, Libânea N. O Manifesto dos pioneiros da Educação Nova como divisor de águas na história da educação brasileira. In: XAVIER, Maria do Carmo (Org.) Manifesto dos Pioneiros da Educação: um legado educacional em debate. Rio de Janeiro: Editora da FGV, 2004.

Published

2008-06-30

How to Cite

Mimesse, E. (2008). PRACTICAL PERSPECTIVES OF HISTORIOGRAPHIC APPROACHES IN TEACHING THE CONTENTS OF THE SUBJECT OF HISTORY OF EDUCATION. Revista De Educação PUC-Campinas, (24). Retrieved from https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/116

Issue

Section

Articles