Teachers’ conceptions of deaf students in inclusion and bilingual education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24220/2318-0870v27e2022a5726

Keywords:

Bilingualism, Deaf children, Teacher, Special education, Inclusive education

Abstract

The inclusive education system in Brazil presents several challenges, the main ones being related to a social organization - from dominant values and conceptions to the most appropriate means for quality education for all. Considering deafness as a linguistic difference, this work aims to understand the conceptions about bilingual education and inclusion by teachers of deaf students in early childhood education, relating pedagogical practices, Libras and development. This is qualitative research, with the online questionnaire as the collection data collection instrument. The participants are 15 hearing teachers who work or have worked in Early Childhood Education classrooms with one or more deaf students in state public schools in São Paulo, from 2016 to 2020. The analyses are based on the cultural-historical approach, from excerpts of the answers, providing discussions about the educational reality of deaf students regarding the educational model, and considering the inclusive proposal and the bilingual model. The results indicate that school satisfaction is still based only on the insertion of deaf people in schools, not promoting effective changes in education, which have methodologies and practices based on Libras. Thus, there is a lack of knowledge of Libras as the first language of deaf students, as the language of instruction in education, and as centrality in development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, J. D. Inclusão do aluno com deficiência auditiva. 2011. Monografia (Especialização em Desenvolvimento Humano, Educação e Inclusão Escolar) – Universidade de Brasília, Brasília, 2011.

Araújo, C. C. M.; Lacerda, C. B. F. Atividades simbólicas e o desenvolvimento inicial da escrita da criança surda bilíngue. In: Berberian, A. P.; Angelis, C. M.; Massi, G. (org.). Letramento: referenciais em saúde e educação. São Paulo: Plexus, 2006. p. 221-243.

Brasil. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei nº10.098, de 19 de dezembro de 2000. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, 23 dez. 2005. Seção 1. Disponível em: Decreto nº 5626 (planalto.gov.br). Acesso em: 20 fev. 2022.

Brasil. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e dá outras providências. Diário Oficial da União, 25 abr. 2002. Seção 1. Disponível em: L10436 (planalto.gov.br). Acesso em: 20 fev. 2022.

Brasil. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília: MEC, 2008. Disponível em: educao inclusiva: poltica nacional de educaoespecial (mec.gov.br). Acesso em: 20 fev. 2022.

Brasil. Lei nº 14.191, de 3 de agosto de 2021. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para dispor sobre a modalidade de educação bilíngue de surdos. Diário Oficial da União, 4 ago. 2021. Seção 1. Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou/-/lei-n-14.191-de-3-de-agosto-de-2021-336083749. Acesso em: 19 jun. 2022.

Ciclino, J. E. M.; Giroto, C. R. M.; Vitta, F. C. F. Formação de professores para a educação bilíngue de surdos na educação infantil e séries iniciais do ensino fundamental. Revista Online de Política e Gestão Educacional, v. 22, n. 2, p. 794-809, 2018.

Freitas, M. T. A. A Abordagem Sócio-Histórica como orientadora da pesquisa qualitativa. Cadernos de Pesquisa, n. 116, p. 21-39, 2002.

Gil, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

Lacerda, C. B. F.; Albres, N. A.; Drago, S. L. S. Política para uma educação bilíngue e inclusiva a alunos surdos no município de São Paulo. Educação e Pesquisa, v. 39, n. 1, p. 65-80, 2013.

Lacerda, C. B. F.; Santos, L. F.; Martins, V. R. O. Educação inclusiva bilíngue para alunos surdos: pesquisa e ação em uma rede pública de ensino. In: Lacerda, C. B. F.; Santos, L. F.; Martins, V. R. O. Escola e diferença: caminhos para educação bilíngue de surdos. São Carlos: Edufscar, 2016. p. 13-28.

Lodi, A. C. B. Educação bilíngue para surdos e inclusão segundo a Política Nacional de Educação Especial e o Decreto n. 5.626/05. Educação e Pesquisa, v. 39, n. 1, p. 49-63, 2013.

Lodi, A. C. B.; Lacerda, C. B. F. Uma escola, duas línguas: letramento em língua portuguesa e língua de sinais nas etapas iniciais de escolarização. 4. ed. Porto Alegre: Mediação, 2014.

Matos, S. N.; Mendes, E. G. Demandas de professores decorrentes da Inclusão Escolar. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 21, n. 1, p. 9-22, 2015.

Mendes, E. G. A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 33, 2006.

Pinto, M. M. Aquisição da língua de sinais através de jogos e brincadeiras. 2018. 54 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2018.

Rocha, L.; Mendes, E. G.; Lacerda, C. B. F. Políticas de Educação Especial em disputa: uma análise do Decreto nº 10.502/2020. Praxis Educativa, v. 16, p. 1-18, 2021.

Silva, C. M. et al. Inclusão escolar: concepções dos profissionais da escola sobre o surdo e a surdez. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 38 n. 3, p. 465-479, 2018.

Spink, M. J. Linguagem e produção de sentidos no cotidiano. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2010. 72 p.

Spink, M. J. Práticas discursivas e produção de sentidos no cotidiano. Rio de Janeiro: Cortez, 2013.

Vygotsky, L. S. A formação social da mente. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Vygotsky, L. S. A formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Vygotsky, L. S. Pensamento e linguagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

Vygotsky, L. S. Pensamento e linguagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

Vygotsky, L. S. Pensamento e linguagem. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

Published

2022-08-17

How to Cite

Milena Maria, & Santos, L. F. dos. (2022). Teachers’ conceptions of deaf students in inclusion and bilingual education. Revista De Educação PUC-Campinas, 27, 1–12. https://doi.org/10.24220/2318-0870v27e2022a5726

Issue

Section

Articles