THE STUDENT PROFILE IN THE EXACT SCIENCE AND ENGINEERING AREA AND THE TEACHING QUALITY

Authors

  • Elizabeth Adorno de Araújo

Keywords:

Engineering Higher Education, First-year Student Profile, Teaching Quality

Abstract

The purpose of this article is to make considerations on the aspects related to the profile of the student
who is addmited to the Exact Science and Engineering Area. The data were collected through interviews with notable teachers/researchers in the area, and also through a questionary answered by 617 first-year students at PUC-Campinas in 2001. The interviewed students’ statements regarding to the pupils profile question were classified into two kinds of answers: some of them state that the students are not well prepared, whereas others disagree to this statement. The interviews also pointed out that the University should adapt itself as well as promote the knowledge homogenization through special programs, in order to accomplish its role of preparing more qualified professionals. The interviwed students consider that a solid instruction of the basic concepts is very important. On the other hand, the analysis of the survey held with the first-year students pointed to several differences
among the various courses. Such differences were related to their personal features , their background ,
the perception of their own performance, as well as the reasons for choosing their major. The results suggest that it is very important to provide pedagogic actions which take into account the student profile of each course

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARANTES, E. M. Uma experiência de curso de didática de ensino superior para professores da Escola de Engenharia da UFMG, Anais do XXVICOBENGE, Universidade São Judas Tadeu, São Paulo - vol. 5, p. 2381-2395, 1998.

ARAUJO ,E. N. Influência das habilidades e das atitudes em relação à Matemática e a escolha profissional . Tese de doutorado. FE/Unicamp, 1999.

ARAUJO, E. A. Influências das habilidades e das atitudes em relação à matemática e a escolha profissional . In: Matos J. F. e Fernandes E. (Org.).- Perspectivas e Problemas. Lisboa: Associação dos Professores de Matemática, p. 197-204, 2000.

CAZORLA, 1. M. “ Estatística em Educação; utilizando o pacote SPSS for Windows", texto não publicado, CEMPEM/FE/UNICAMP,

CASTRO, M. H. G. O sistema educacional brasileiro: tendências e perspectivas. In: Veloso, J. P. e Albuquerque, R. C. (Orgs). Um modelo para a educação no século XXI . Rio de Janeiro José Olympio, 1999.

FERNANDEZ, O. P. F. Docência no ensino superior na área de matemática: o curso de engenharia. Dissertação de mestrado. PUC-Campinas, 1998.

LINSINGEN, I.; PEREIRA L. T. e BAZZO, W. A Epistemologia e ensino de engenharia, Revista de Ensino de Engenharia, vol. 18, n. 1, p. 51-57, 1999

NATIONAL COUNCIL OF SUPERVISORS OF MATHEMATICS. A matemática essencial para o século XXI. Educação e Matemática , nº 14; 23-25, 2º trimestre, 1990.

PALADINI, GONÇALVES, PEREIRA, EGER ( ) Informatização das disciplinas de Cálculo e Geometria Analítica nas engenharias: a

importância do desenvolvimento de sequências didáticas do planejamento destas aulas. Anais do XXVI COBENGE, Universidade São Judas Tadeu, São Paulo, vol. 5, p. 2647-2662, 1998.

VAHL, Teodoro R. O ensino superior privado no Brasil- Evolução, Realidade, e Perspectivas. In: Educação Brasileira , Revista do Conselho de Reitores das Universidades Brasileiras. ano3. nº 6, Brasília, 1º semestre de 19811 p. 59-91.

VASCONCELOS e TEIXEIRA. Despreparo dos estudantes versus exigências de qualidade nas escolas de engenharia: uma proposta de conciliação. Anais do XXVI COBENGE, Universidade São Judas Tadeu, São Paulo - vol. 6. p. 2629-2637, 1998.

VIEIRA, S. e HOFFMANN. Estatística Experimental. São Paulo: Atlas, 1989.

Published

2002-06-30

How to Cite

Araújo, E. A. de. (2002). THE STUDENT PROFILE IN THE EXACT SCIENCE AND ENGINEERING AREA AND THE TEACHING QUALITY. Revista De Educação PUC-Campinas, (12). Retrieved from https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/325

Issue

Section

Articles