THE IMPORTANCE OF READING TO THE STUDENT'S PERFORMANCE IN FUNDAMENTAL EDUCATION

Authors

  • José Ferreira Simões
  • Beatrice Laura Carnielli

Keywords:

Discourse Analysis, Reading Sociology, Fundamental Education

Abstract

This article summarizes the main results of a research on the reading habits of the students in the 4th and 8th schoo/ years from Fundamental Education. Firstly, it discusses reading from the Reading Socio/ogy perspective, considering the socio-interactionism and the method of discourse analysis. lt also focuses on the opposition between the theoretical reading and the one practiced at school. Besides, it presents a categorization of the students in the 4th and 8th school years according to the respective reading rates. Finally, it shows the correlation between the reading rates and the students performance, considering the available data of Portuguese Language in connection with other subjects. The interpretation of the data suggests typical profiles according to the reading habits and also the final products obtained from the reading/school performance processes, which should be interactive.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

__________. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. São Paulo: Paz e Terra, 1982.

__________. Pedagogia da autononia. São Paulo: Paz e Terra, 1998.

__________. MACEDO, Donaldo. Alfabetiza­ção - leitura do mundo / leitura da palavra. São Paulo: Paz e Terra, 1994.

__________. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam.São Paulo: Cortez, 1991.

GADOTTI, Moacir. Escola cidadã. São Paulo: Cortez, 1997.

LAJOLO EZILBERMAN. Leitura rarefeita: livro e leitura no Brasil. São Paulo: Brasiliense,1991.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Prática docente e avaliação. ABT, Estudos e Pesquisas - 44, 1988.

MANGUEL, Alberto. Uma história da leitura. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 1996.

ORLANDI, Eni Pulcinelli. Discurso e leitura. 4. ed., São Paulo: Cortez, 1999.

__________. O inteligível, o interpretável e o compreensível. ln. Discurso e leitura. Campinas (SP): Cortez/Edunicamp, 1988, p.101-118.

__________. A leitura e os leitores. Campinas, SP: Pontes, 1998.

__________. (Org.) Língua e cidadania: o português no Brasil. Campinas, SP: Pontes: 1996.

PIAGET. Coleção os Pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1993.

ROJO, Roxane. (Org.) Alfabetização e Letra­ mento: perspectivas lingüísticas. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1998.

SOARES, Magda. ln. BRASIL. Leitura e escrita na sociedade e na escola. Anais do Sistema internacional sobre leitura e escrita na sociedade e na escola. MEC, p. 31-45, 1994.

__________. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 1998.

TEIXEIRA, Anísio. Educação é um direito. São Paulo: Nacional, 1968.

__________. Educação Progressiva. São Paulo: Nacional, 1968.

VYGOTSKY, L.S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

Published

2002-11-30

How to Cite

Simões, J. F., & Carnielli, B. L. (2002). THE IMPORTANCE OF READING TO THE STUDENT’S PERFORMANCE IN FUNDAMENTAL EDUCATION. Revista De Educação PUC-Campinas, (13). Retrieved from https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/318

Issue

Section

Articles