PROFESSOR OF THE APPLIED SOCIAL SCIENCES AREA AND ITS PEDAGOGICAL PRACTICE: THEMATIC VERBAL HISTORY
Keywords:
University, Higher Education, Teachers' PreparationAbstract
The purpose of this study was to know the pedagogical practice of teachers working in the Applied Social Sciences Areas. The method used was the thematic oral history and 12 teachers / schoolmasters were heard. The following categories arose from the study: teacher's education influency of remarkable teachers, the teaching work; the professional profile and perspectives to the area, teaching techniques and fina/ly, the managing teacher. The finally, the managing teacher. The conclusion points out the existence of an altitude of overcoming cha/lenges and impasses which precede the teaching practice. The University crisis obliges the pedagogical conscience of teachers really compromised to teaching quality to look for ways of surpassing the crisis.
Downloads
References
ALARCÃO,Isabel. Formação continuada como instrumento de profissionalização docente. ln: VEIGA, lima P. A. (Org). Caminhos da profissionalização do magistério. Campinas, SP: Papirus, 1998.
BOM MEIHY, José Carlos Sebe. Manual de história oral. 2. ed. São Paulo: Loyola, 1996.
BRUNER, Jerome. Cultura da educação. Lisboa: Edições 70, 2000.
CASTANHO, Maria Eugênia. Universidade à noite: fim ou começo de jornada?, Campinas, SP: Papirus, 1989.
CASTANHO, Maria Eugênia. Sobre professores marcantes. ln: CASTANHO, S., CASTANHO, M.E. (Orgs). Temas e textos em metodologia do ensino superior, Campinas, SP: Papirus, 2001.
CASTANHO, Sérgio, CASTANHO, Maria Eugênia. O que há de novo na educação superior. Campinas, SP: Papirus, 2002.
CATANI, Denice 8. et al.(orgs). Docência, memória e gênero: estudos sobre formação, São Paulo: Escrituras, 1997.
CATANI, Denice 8. Práticas de formação e ofício docente. ln: BUENO, Belmira et al.(Orgs), A vida e o ofício dos professores. São Paulo: Escrituras, 1998.
CHARLOT, Bernard. A mistificação pedagó gica. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1983.
CHAU Í, Marilena. Escritos sobre a universidade, São Paulo: Ed. UNESP, 2001.
DORIA, Francisco Antonio (Coord.). A crise da universidade. Rio de Janeiro: Revan, 1998.
FERREIRA, Marieta de Moraes e AMADO, Janaína.Usos & abusos da história oral, Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1996.
FONSECA, Selva G. Ser professor no Brasil: história oral de vida, Campinas, SP:: Papirus, 1997.
GARCIA, Walter E. (Coord.). Inovação educa cional no Brasil. 3.ed., Campinas,SP: Autores Associados, 1995.
KRAMER, Sônia, SOUZA, Solange (Orgs). Histórias de professores. São Paulo: Ática, 1996.
KUENZER, Acácia Z. O que muda no cotidiano da sala de aula universitária com as mudanças no mundo do trabalho? ln: CASTANHO, S., CASTANHO, M. E.(Orgs). Temas e textos em metodologia do ensino superior. Campinas, SP: Papirus, 2001.
MASETTO, Marcos T. Atividades pedagógicas no cotidiano da sala de aula universitária: reflexões e sugestões práticas. ln: CASTANHO, S., CASTANHO, M.E.(Orgs). Temas e textos em metodologia do ensino superior, Campinas, SP: Papirus, 2001.
NÓVOA, Antonio. (Org.). Profissão professor. 2. ed. Porto: Porto Editora, 1995.
NÓVOA,Antonio. (Org.).Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 1995.
ORLANDI, Eni. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 3. ed. Campinas, SP: Pontes, 2001.
PERRENOUD, Philippe. Construir as compe tências desde a escola. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.
PERRENOUD,Philippeetal. (Orgs). Formando professores profissionais. 2. ed.Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.
ROPÉ, Françoise; TANGUY, Lucie (Orgs). Saberes e competências: o uso de tais noções na escola e na empresa.Campinas,SP: Papirus, 1997.
SANTOS, Boaventura de Souza. Da idéia de universidade à universidade de idéias. Revista Crítica de Ciências Sociais, v. 27, n. 28, p.11-62,1989.
TRINDADE, Hélgio (Org.). Universidade em ruínas na república dos professores. Petrópolis, RJ: Vozes; Porto Alegre: CIPEDES, 1999.