ETHICS, AESTHETICS AND ENVIRONMENTAL EDUCATION
Keywords:
Ethics, Aesthetics, Environmental EducationAbstract
The challenge of environmental education demands a re-signification of the meaning of educating,
which requires the enlivenment of human non-rational dimensions. It is necessary to re-educate the
human being for sensitiveness giving way to imagination, creaüvity, affectivíty, and aesthetíc
sensitiveness and, at the same time, awake his thoughtfulness and criticalíty. However these are not
dísconnected ways once the aesthetic experience has the power of leading to a re-construction of
values and to the awakening of the ethics of the essence. This relation between ethics and aesthetics
and the meaning that it can have for environmental education is the reason of the consideratÊons
developed in the present theoretical paper that goes through aesthetic theory, with Quintás, Dufrenne,
Duarte, Schopenhauer and Maffesoli, and through critical theory.
Downloads
References
AUGÉ, M. Não-lugares: introdução a uma antropologia da super-moderninadade. 4.ed, Campinas, SP: Papirus, 1994.
ADORNO, T. W. Teoria Estética. Lisboa: editora 70, 1992.
BACHELARD, G. A poética do espaço. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 1993.
BEREOFF, P.S. Educação física escolar e a semiformação do trabalho corporal. In: LASTÓRIA, Luiz A.C.N (Org.) . Teoria crítica,
ética e educação. Piracicaba/Campinas: UNIMEP-Autores Associados, 2001 .
CHAUÍ, M. Público, privado, despotismo. In: NOVAES, Adauto. Ética. São Paulo: Cia das Letras, 1992
DUARTE JR., J.F. Fundamentos estéticos da educação. 2.ed. Campinas, SP: Papirus, 1988.
DUARTE JR.. J.F. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 3.ed. Curitiba: Criar Edições, 2004.
DUFRENNE, M. Estética e filosofia. 3.ed. São Paulo: Perspectiva, 2002.
MAFFESOLI, M. No fundo das aparências. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.
MARIN, A.; OLIVEIRA, L.C. A experiência estética em Dufrenne e Quintás e a percepção de natureza: para uma educação ambiental com bases fenomenológicas. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. Rio Grande, RS: v.15, p.196-210, jul./dez. 2005
QUINTÁS, A.L.. Estética. Trad. Jaime A. Clasen. Petrópolis, RJ: Vozes, 1992.
RAMOS-DE-OLIVEIRA, N. Educação: pensamento e sensibilidade. In: RAMOS-DE-OLIVEIRA, N.; ZUIN, A.Á.S., PUCCI, B. (Orgs.).
Teoria crítica, estética e educação. Campinas, SP: Autores Associados; Piracicaba, SP: UNIMEP, 2001 .
SANTAELLA, L. Estética: de Platão a Peirce. São Paulo: Experimento, 1994.
SCHOPENHAUER, A. O mundo como vontade e representação. Rio de Janeiro: Contraponto, 2001.
STEINER, R. A arte da educação 1: o estudo geral do homem. São Paulo: Antroposófica, 1988.
TUAN, Y.F. Topofilia. São Paulo, Ed. Difel, 1980.