THE CURRICULUM IN POST MODERN CROSSINGS
Keywords:
Education, Post-Modernity, Theories of curriculumAbstract
Analyzing school curriculum, this article intends to sketch the curricular theorizations and its implications along history, announcing the crossings of a post-modern time. It seeks to question curriculum attitudes that favor thinking and action noticeably delimited, always seeking a standard for a subject, for practices, constituting a pedagogical duality that legitimates some actions in but not others. The purpose of this text is to investigate theorizations that constitute the understanding of curriculum. It draws on traditional theories, critiques, and post-critiques to identify studies about curriculum, especially in Brazil. In an attempt to be thought-provoking, it questions conceptions of
critical theorizations in Education, and issues of knowledge and power in the contested territory of the school curriculum.
Downloads
References
FORQUIN, J-C. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
FOUCAULT, M. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, H.; RABINOW, P. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 1995.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. 29 ed. Petrópolis: Vozes, 2004.
LARROSA, J. Nietzsche e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
LYOTARD, J-F. O pós-moderno explicado as crianças. Lisboa: Dom Quixote, 1993.
NIETZSCHE, F. A Gaia ciência. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
NIETZSCHE, F. Assim falou Zaratustra. São Paulo: Martins Claret, 2002.
NIETZSCHE, F. Ecce Homo: de como a gente se torna o que a gente é. Porto Alegre: L&PM, 2003.
POPKEWITZ, T. História do currículo, regulação social e poder. In: SILVA, T.T. (Org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. Petrópolis: Vozes, 1994.
SILVA, T.T. O adeus às metanarrativas educacionais. In: SILVA, TT. (Org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. Petrópolis: Vozes, 1994.
SILVA, T.T. O currículo como fetiche. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
VEIGA-NETO, A. A didática e as experiências de sala de aula: uma visão pós-estruturalista. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v.21, n.2, p.161-175, 1996.