Care and development in schoolchildren in Salvador, Bahia, Brazil

Authors

  • Vania BUSTAMANTE Universidade Federal da Bahia, Instituto de Psicologia.

Keywords:

Child Care, Child development, School, Family

Abstract

The relationship between family, school and health services was analyzed considering the development and care of children living in a low income neighborhood. We understand care as quality attention provided by adults and also as the day-to-day practical construction of personal projects, a process marked by power relations. We conducted participant observation and interviews with residents in the neighborhood studied and with health professionals and education workers. From among these a representative case was selected. The analysis identified differences in the way professionals talk about children with low school performance. By contrast in family and kinship spaces a different way of thinking about education operates, in that children encounter an expanded view of themselves and of their potential. We stress as a vital necessity that studies include all the different day-to-day contexts that comprise children’s experiences and emphasize that professionals and workers take into consideration and attribute value to the perspective of the family and relatives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayres, J. R. C. M. (2001). Sujeito: intersubjetividade e práticas de saúde. Ciência e Saúde Coletiva, 6(1), 63-72.

Ayres, J. R. C. M. (2004a). Cuidado e reconstrução das práticas de saúde. Interface, 8(14), 73-92.

Ayres, J. R. C. M. (2004b). O cuidado: os modos de ser (do) humano e as práticas de saúde. Saúde e Sociedade, 13(13), 16-29.

Bastos, A. C. S. (2000). Modos de partilhar: a criança e o cotidiano da família. Taubaté: Cabral Editora Universitária.

Becker, H. (1994). Métodos de pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Hucitec.

Bustamante, V., & McCallum, C. A. (2010). O cuidado de grávidas e bebês no contexto do Programa de Saúde da Família: um estudo etnográfico. Interface, 14(34), 243-254.

Bustamante, V., & McCallum, C. A. (2011). Cuidado infantil na relação entre adultos e crianças na periferia de Salvador. Psicologia e Sociedade, 23(3), 506-515.

Bustamante, V., & Trad, L. A. B. (2007). Cuidando da saúde de crianças pequenas no contexto familiar: um estudo etnográfico com famílias de camadas populares. Ciência e Saúde Coletiva, 12(5), 1175-1184.

Bourdieu, P. (1996). Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus.

Carvalho, A. M., & Lordelo, E. R. (2002). Infância brasileira e contextos de desenvolvimento: concluindo. In E. R. Lordelo, A. M. A. Carvalho & S. H. Koler (Orgs.), Infância brasileira e contextos de desenvolvimento (pp.231-258). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Carvalho, M. P. (1999). No coração da sala de aula: gênero e trabalho nas séries iniciais. São Paulo: Xamã.

Chechia, V. A., & Andrade, A. S. (2005). O desempenho escolar dos filhos na percepção de pais de alunos com sucesso e insucesso escolar. Estudos de Psicologia (Natal), 10(3), 431-440.

Goldstein, D. (2003). Laugher out of place: Race, class, violence and sexuality in a Rio Shantytown. Los Angeles: University of California Press.

Jackson, M. (Ed.). (1996). Things as they are: New directions in phenomenological anthopology. Bloomington: Indiana University Press.

Lordelo, E. R. (2002). Contexto e desenvolvimento humano: quadro conceitual. In E. R. Lordelo, A. M. A. Carvalho & S. H. Koler (Orgs.), Infância brasileira e contextos de desenvolvimento (pp.231-258). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Loyola, M. A. (1984). Médicos e curandeiros: conflito social e saúde. São Paulo: Difel.

Minayo, M. C. S. (2007). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde (10ª ed.). São Paulo: Hucitec.

Oliveira, C. Bisinoto E., & Marinho-Araújo, C. (2010). A relação família-escola: intersecções e desafios. Estudos de Psicologia (Campinas), 27(1), 99-108. doi: 10.1590/S0103-16 6X2010000100012.

Oliveira, M. L. S., & Bastos, A. C. S. (2000). Práticas de atenção à saúde no contexto familiar: um estudo comparativo de casos. Psicologia: Reflexão e Crítica, 13(1), 97-107.

Pina Cabral, J. (2007). A pessoa e o dilema brasileiro: uma perspectiva anticesurista. Novos Estudos Cebrap, 78, 95-111.

Rabelo, M. C. (1999). A experiência de indivíduos com problema mental: entendendo projetos e sua realização. In M. C. Rabelo, P. C. Alves & I. Souza (Orgs.), Experiência de doença e narrativa (pp.205-227). Rio de Janeiro: Fiocruz.

Silva, M. V. O. (2003). Psicologia, subjetividade e relações raciais no Brasil. In A. M. B. Bock (Org.), Psicologia e o compromisso social (pp.93-108). São Paulo: Cortez.

Schraiber, L. B. (2005). Equidade de gênero e saúde: o cotidiano das práticas no programa de saúde da família. In W. Vilela & S. Monteiro (Orgs.), Gênero e saúde: programa de saúde da família em questão (pp.39-61). Rio de Janeiro: Abrasco.

Scheper-Hugues, N. (1992). Death without weeping: The violence of everyday life in Brazil. Berkeley: UCP.

Toren, C. (1997). Ethnography: Theoretical background. In J. T. E. Richardson (Ed.), Handbook of qualitative research methods for psychology and the social sciences. London: BPS.

Published

2013-12-31

How to Cite

BUSTAMANTE, V. (2013). Care and development in schoolchildren in Salvador, Bahia, Brazil. Psychological Studies, 30(4). Retrieved from https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8695

Issue

Section

PSYCHOLOGY OF TEACHING AND LEARNING