Journalism freshmen and veterans’ stress
Keywords:
quality of life, health, stress, college studentsAbstract
University life corresponds to a period in which the individuals are exposed to several psychosocial influences that can lead to stressful situations, harming the students’ health and quality of life. From this perspective, the objective of the present study was to analyze the symptomatic differences, levels and the presence of stress among freshmen (n=57) and veterans (n=48), of both genders, from a Journalism course of a public university in the countryside of São Paulo State. To the participants, it was delivered the Term of Free Consent, and applied the “Inventory of Symptoms of Stress for Adults of Lipp”. In the obtained results, it was highlighted predominance of stress among women; a bigger number of students stressed and in the phase of barely-exhaustion in the last year; predominance of physical symptoms among freshmen
and psychological ones among veterans. New researches are necessary to elaborate institutional policies that promote favorable conditions to the students’ academic potentialities development.
Downloads
References
Aalto-Setälä, T. (2002). Depressive disorders among young adults. Helsinki: Publications of the National Public Health Institute
Benzoni, P. E., Carneiro, B. V., Ribeiro, D. P. S. A., Peres, M. R., Marchi, R., & Milaré, S. A. (2004). Tipologia das pesquisas sobre stress no Brasil. In M. E. N. Lipp (Org.), O stress no Brasil: pesquisas avançadas (pp.205-213). Campinas: Papirus.
Calais, S. L., Andrade, L. M. B., & Lipp, M. E. N. (2003). Diferenças de sexo e escolaridade na manifestação de stress em adultos jovens. Psicologia: Reflexão e Crítica, 16 (2), 257-263.
Chapell, M. S., Blanding, Z. B., Silverstein, M. E., Takahashi, M., Newman, B., Gubi, A., & McCann, N. (2005). Test anxiety and academic performance in undergraduate and graduate students. Journal of Educational Psychology, 97 (2), 268-274.
Cusatis Neto, R., & Andrade, V. C. G. (2004). Análise da produção científica de stress da Pontifícia Universidade Católica de Campinas. In M. E. N. Lipp (Org.), O stress no Brasil: pesquisas avançadas (pp.197-204). Campinas: Papirus.
Gregorio, M. A. P. S., Rodríguez, M., Borda, M., & Río, C. (2003). Estrés y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Cuadernos De Medicina Psicosomatica y Psiquiatria de Enlace, (67/68), 26-33.
Lipp, M. E. N., & Malagris, L. E. N. (2001). O stress emocional e seu tratamento. InB. Rangé (Org.), Psicoterapias cognitivo-comportamentais. Porto Alegre: Artes Médicas.
Lipp, M. E. N., & Malagris, L. E. N. (2004). O stress no Brasil de hoje. InM. E. N. Lipp (Org.), O stress no Brasil: pesquisas avançadas (pp.215-220). Campinas: Papirus.
Lipp, M. E. N., & Tanganelli, M. S. (2002). Stress e qualidade de vida em magistrados da Justiça do Trabalho: diferenças entre homens e mulheres. Psicologia: Reflexão e Crítica, 15 (3), 537-548.
Lipp, M. E. N. (2000). Inventário de sintomas de stress para adultos de Lipp - ISSL São Paulo: Casa do Psicólogo.
Lipp, M. E. N. (2001). Stress: conceitos básicos. In M. E. N. Lipp (Org.), Pesquisas sobre stress no Brasil: saúde, ocupações e grupos de riscos (2a.ed., pp.17-29). Campinas: Papirus.
Lipp, M. E. N. (2004). Stress emocional: esboço da teoria de "temas de vida". InM. E. N. Lipp, (Org.), O stress no Brasil: pesquisas avançadas (pp.17-28). Campinas: Papirus.
Lucarelli, M. D. M., & Lipp, M. E. N. (1999). Validação do inventário de sintomas de stress infantil - ISS - I. Psicologia: Reflexão e Crítica, 12 (1), 71-88.
Misra, R., & Castillo, L. G. (2004). Academic stress among college students: comparison of American and International students. International Journal of Stress Management, 11 (2), 132-148.
Misra, R., & Mckean, M. (2000). College students' academic stress and its relation to their anxiety, time management, and leisure satisfaction. American Journal of Health Studies, 16 (1), 41-51.
Misra, R., Crist, M., & Burant, C. J. (2003). Relationships among life stress, social support, academic stressors, and reactions to stressors of international students in the United States. International Journal of Stress Management, 10 (2), 137-157.
Mori, S. C. (2000). Addressing the mental health concerns of international students. Journal of Counseling and Development, 78, 137-144.
O'Gata, A. (2004). Prefácio. InM. E. N. Lipp (Org.), O stress no Brasil: pesquisas avançadas (pp.11-13). Campinas: Papirus.
Oliveira, J. B. (2004). Fontes e sintomas de stress em juízes e servidores públicos: diferenças entre homens e mulheres Dissertação de mestrado em Psicologia Clínica não-publicada, Pontifícia Universidade Católica de Campinas.
Palacios, M., Duarte, F., & Camara, V. M. (2002). Trabalho e sofrimento psíquico de caixas de agências bancárias na cidade do Rio de Janeiro. Caderno de Saúde Pública, 18 (3), 843-851.
Polo, A., Hernández, J. M., & Pozo, C. (1996).Evaluación del estrés académico en estudiantes universitarios. Ansiedad y Estrés, 2 (2-3), 159-172.
Ross, S. E., Niebling, B. C., & Heckert, T. M. (1999). Sources of stress among college students. College Student Journal, 33 (2), 312-317.
Rossa, E. G. O. (2003). Relação entre o stress e o burnout em professores do ensino fundamental e médio Dissertação de mestrado em Psicologia não-publicada, Pontifícia Universidade Católica de Campinas.
Selye, H. (1970). The evolution of the stress concept: stress and cardiovascular disease. In L. Levi. Society, stress and disease (Vol.1, pp.299-311). London: Oxford University Press.
Selye, H. (1975). Stress and distress. Comprehensive therapy, 1 (8), 9-13.
Silveira, N. M., Vasconcellos, S. J. L., Cruz, L. P., Kiles, R. F., Silva, T. P., Castilhos, D. G., & Gauer, G. J. C. (2005). Avaliação de burnout em uma amostra de policiais civis. Revista de Psiquiatria do Rio Grande do Sul, 27 (2), 159-163.
Stacciarini, J. M. R., & Troccoli, B. T. (2001). O stress na atividade ocupacional do enfermeiro. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 9 (2), 17-25.
Tricoli, V. A. C. (2002). Escala de stress para adolescentes: construção e validação. Tese de doutorado não-publicada, Programa de Pós Graduação em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas.
Wei, M., Russell, D. W., & Zakalik, R.A. (2005). Adult attachment, social self-efficacy, self-disclosure, loneliness, and subsequent depression for freshman college students: a longitudinal study. Journal of Counseling Psychology, 52 (4), 602-614.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sandra Leal CALAIS, Kester CARRARA, Maiara Medeiros BRUM, Karen BATISTA, Josiane Keyla YAMADA, Juliana Roman Santos OLIVEIRA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.