MONOGRAPH IN THE OCCUPATIONAL THERAPY COURSE

AN EXPERIENCE WHICH IS WORKING OUT

Authors

  • Elisabete Matallo Marchesini de Pádua
  • Rosibeth del Carmen Muñoz Palm

Keywords:

occupacional therapy, education, methods, occupational therapy methodological research, curriculum

Abstract

The objective of this article is to present, based on a documentary research and on professors reports, the steps of the construction of the Monograph Orientation project, developed in the Medical Sciences Faculty of the Pontificia Universidade Católica de Campinas — PUC Campinas, through the discipline Research Methodology, among the professors of the Occupational Therapy Department, responsible for the thematic orientation and the professors of the Auxiliary Philosophical Disciplines Department, responsible for the methodological orientation. The impact of this process on the curriculum of the Occupational Therapy Course brought remarkable results referring to the curricular reorganization, to the professors improvement projects, to the production of innovative monographs on the area and to the organization of a bibliographic list of reference books to assist the course. In this way, at the same time that man gave a step forward on the systematization of a methodology for the individual orientation of the scholars, man built up an alternative proposal that considers the scientific criteria on the monograph evaluation, as well as the scholars process in the different moments of the knowledge construction and the articulations between theory and praxis. As conclusion this article shows new indicators for the thinking over the pedagogical praxis and the improvement of the process of curriculum development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORINI, M., PALM, C.M. Reestruturação curricular do Curso de Terapia Ocupacional da PUC-Campinas. Revista de Ciências Médicas da PUCCAMP, Campinas. v.6, n.2/3, p.99-104, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Ensino Superior. Diretrizes Curriculares para os Cursos de Graduação Superior, Edital n.4197 (dezembro/97). Brasília, 4p.

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Parecer 776/07 de 31 de dezembro de 1997. Orientação para as Diretrizes Curriculares dos Cursos de Graduação. Brasília, 1997.

DEMO, P. Pesquisa: princípio científico e educativo. São Paulo: Cortez, 1990.92p.

FRANCISCO, B.R. Terapia ocupacional. Campinas: Papirus, 1988.83p.

LÜDKE, M. Combinando pesquisa e prática no trabalho e na formação de professores. Revista ANDE, v.12, n.19, p.31-37,1993.

PÁDUA, E.M.M. Iniciação à pesquisa em terapia ocupacional: resultados e tendências de uma década de experiências na PUCCAMP. Revista de Terapia Ocupacional da USP, São Paulo, v.2,

PÁDUA, E.M.M. Programa básico de metodologia da pesquisa. Campinas: Puccamp Instituto de Filosofia, 1991 b. 87p. Relatório de Pesquisa. (Mimeografado).

PADUA, E.M.M. O trabalho monográfico como iniciação à Pesquisa na Graduação In: CARVALHO, M.C.M. (Org.). Construindo O saber: fundamentos e técnicas de metodologia científica. 4.ed. Campinas: Papirus, 1994. Cap. 5.

PÁDUA, E.M.M. Metodologia da pesquisa: abordagem teórico prática. 4.ed. Campinas Papirus, 1998. p.101.

PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE CAMPINAS. Instituto de Filosofia. Projeto Pedagógico do Departamento de Disciplinas Filosóficas Auxiliares. Campinas, 1992. 18p.

PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE CAMPINAS. Faculdade de Ciências Médicas. Projeto Pedagógico do Curso de Terapia Ocupacional. Campinas, 1993. 31p.

SAUL, A.M. Avaliação emancipatória: desafio à teoria e à prática de avaliação e reformulação do currículo. São Paulo: Cortez, 1988. p. 136.

Published

2000-04-30

How to Cite

Pádua, E. M. M. de, & Palm, R. del C. M. (2000). MONOGRAPH IN THE OCCUPATIONAL THERAPY COURSE: AN EXPERIENCE WHICH IS WORKING OUT. Revista De Ciências Médicas, 9(1). Retrieved from https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/cienciasmedicas/article/view/1335

Issue

Section

Artigos Originais