Digital Humanities and the Sustainable Development Goals

a reflection for Information Science

Authors

Keywords:

Digital humanities, Projects, 2030 Agenda, Sustainable Development Goals

Abstract

This study aimed to investigate Digital Humanities projects that may be aligned with the 17 2030 Agenda Sustainable Development Goals. The study is characterized as an exploratory and descriptive research, and as for its investigative procedures, it is a documentary research, which analyzed 40 Digital Humanities projects. We have found that approximately 51% of the analyzed projects carry out actions and services that contemplate SDG 11, especially target 11.4 aiming to strengthen, protect and safeguard cultural heritage. Digital Humanities projects are the practice of combining emerging digital and computational tools with humanistic studies,
and they can be aligned with all SDGs in an interconnected and interrelated way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, L. M.; Dal´Evedove, P. R. Humanidades digitais na ciência da informação brasileira: análise da produção científica. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, v.13, n. 1, p. 439-451, 2020. Doi: https:// doi.org/10.26512/rici.v13.n1.2020.29582.

Brundtland, G. H. (org.). Nosso futuro comum. Rio de Janeiro: FGV, 1987.

Edmond, J.; Morselli, F. Sustainability of digital humanities projects as a publication and documentation challenge. Journal of Documentation, v. 5, n. 1, p. 1019-1031, 2020. Available from: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JD-12-2019-0232/full/html. Cited: Feb. 25, 2023.

Castro, R. As humanidades digitais além de uma abordagem previsível: um delineamento de um conceito em construção. Liinc em Revista, v. 15, n. 1, p. 27-39, 2019. Doi: https://doi.org/10.18617/liinc.v15i1.4566.

Costa, T.; Alvim, L. A agenda 2030 e a ciência da informação: o contributo das bibliotecas e centros de informação. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, v. 14, n. 1 p. 617-628, 2021. Doi: https://doi.org/10.26512/rici.v14.n2.2021.37380.

Decrop, A. Qualitative research practice: a guide for social science students and researchers. Rechercher et Applications em Marketing, v. 19, 157-161, 2004. Doi: https://doi.org/10.1016/S0261-5177(98)00102-2.

European Association for Digital Humanities. Associate Organizations Are Organizations That Are Formally Liaised To. European Association for Digital Humanities, 2022. Available from: https://eadh.org/projects. Cited: Mar. 13, 2023.

Geraldo, G.; Pinto, M. D. S. The use of social media Instagram to disseminate sustainable information. International Journal of Librarianship, v. 5, n. 1, p. 4-12, 2020. Doi: https://doi.org/10.23974/ijol.2020.vol5.2.170.

Gil, A. Global Outlook Digital Humanities: around dh in 80 days. [S.l]: Global Outlook Digital Humanities, c2023. Available from: http://www.globaloutlookdh.org/491-2/. Cited: Mar. 13, 2023.

Humanidades Digitais. Humanidades Digitais, 2022. Available from: https://humanidadesdigitais.org/. Cited: Feb. 25, 2023.

Kamińska, A. M.; Opaliński, L.; Wyciślik, L. The Landscapes of Sustainability in the Library and Information Science: Systematic Literature Review. Sustainability, v. 14, n. 1, p. 1-29, 2022. Doi: https://doi.org/10.3390/su14010441

Nolin, J. Informação sustentável e ciência da informação. Information Research, v. 12, n. 1, 2010. Available from:

http://InformationR.net/ir/15-2/paper431.html. Cited: Mar. 13, 2023.

Organização das Nações Unidas Brasil. Transformando Nosso Mundo: a Agenda 2030 para o desenvolvimento sustentável. [S.l.]: ONUBR, 2015. Available from: https://nacoesunidas.org/pos2015/agenda2030/. Cited: 25 fev. 2023.

Paletta, F. C. Ciência da informação e humanidades digitais – uma reflexão. In: Encontro Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Ciência da Informação, 19., 2018, Londrina. Anais [...]. Londrina: ANCIB, 2018. Available from: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/103662. Cited: 27 fev. 2023.

Pimenta, R. M. Os objetos técnicos e seus papéis no horizonte das humanidades digitais: um caso para a ciência da informação. Revista Conhecimento em Ação, v. 1, n. 1, p. 33-52, 2016. Available from: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/71230. Cited: 29 fev. 2023.

Triviños, A. N. S. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

University of Cambridge Digital Humanities. Research projects. University of Cambridge Digital Humanities, 2022. Available from: https://www.cdh.cam.ac.uk/research/projects. Cited: Feb. 25, 2023.

Yin, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Downloads

Published

2023-07-31

How to Cite

Geraldo, G., Bisset-Alvarez, E. . ., & Dias de Souza Pinto, M. . . (2023). Digital Humanities and the Sustainable Development Goals: a reflection for Information Science. Transinformação, 35, 1–15. Retrieved from https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7210

Issue

Section

Review